Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har problem med min XC90 -04, D5. (35 000 mil)

När jag accelererar med min bil så får jag felmeddelande "Motorservice erfordras" samt bilen vill inte accelerera.
Det går att köra bilen fast med en väldigt långsam acceleration.
När jag startar bilen så fungerar bilen normalt fram till ca 5-10 min eller tills att jag börjar gasa på lite hårdare och då uppstår problemet.

Volvoverkstaden vet inte vad det är så jag undrar om någon har samma erfarenhet eller vet vad problemet kan bero på.

Jag har läst att det kan bero på bränsle filtret. Men den har jag bytt bränsle filtret så det är tyvärr inte där problemet sitter :(
Skit i tanken som jag hade. Detta hade påverkat högtryckspumpen som byttes. Hade exakt samma fel som du. Jag skulle demontera tankarmaturen och kolla ned i tanken hur det ser ut. Jag fick riva tanken rengöra denna och sedan rengjordes bränslesystemet med ultraljud och högtryckspumpen byttes. Volvo anser jag vara skitdåliga på dieslar utan åk till en elektro-dieselfirma för de kan detta.
Standardfrågan: Har du läst av felkoder? Isåfall vilken/vilka får du fram?
MorganM skrev:jag hadde samma fel idag, bytte filter sen gick den som tåget igen :D
Vilket filter, bytte du?
mhunter skrev:Standardfrågan: Har du läst av felkoder? Isåfall vilken/vilka får du fram?
Jag har läst av felkoderna men nu har bilmekanikern pappren (jag har alltså inte låtit volvo sköta ärendet, litar inte på bilia). Min bilmekaniker sa att det kan vara ventilen och han ska testa med en annan ventil och se om det är där felet sitter.
Rådlös skrev:Om nu den verkstaden inte hittar rätt och hypotesen om skräp i tanken är riktig, så skall du läsa det här:
http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Nu är denna länken från en båtsida, men kan lika illa drabba en bilägare.
Jag kör rätt så mycket och risken för att det ska odlas mikrober är liten. plus bilen fungerar som sagt.
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]