Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
Min torkare bak orkar inte svepa över rutan utan fastnar 10 cm över utgångsläget.
Tar jag dock bort den från rutan så orkar den nästan gå fram och tillbaka, behöver dock lite hjälp av "handkraft" på vägen tillbaka.
Vad ska jag göra för att få den att gå bra igen?!
av Larzan
Hade ungefär samma.
Sprayade en hel del WD40 i axeln med luckan i uppfällt läge.
Så fick den stå en halv dag i solskenet förra sommaren.
Fungerat problemfritt sedan dess.
Användarvisningsbild
av jimDK
jap, smörja up axeln.

Jag brukar at ta motorn ur, ta isär, smörj axeln och ...återmontering
(axeln kan skjutas ut med ett skruvstäd)
av Tompa R
Har nu tagit bort motorn och har öppnat upp plasten så jag ser nu det vita plasthjulet och de andra två kugghjulen som styr axeln. Dock har jag kört fast nu och vet inte hur jag tar isär mer än så?!
Användarvisningsbild
av Perc
Du hade tur. Själv fick jag inte ut axeln med mindre än att ha sönder allting. Blev en ny motor istället.
av BlåVolvo
Tompa R skrev:nte ut axeln med mindre än att ha sönder allting. Blev en ny motor istället.
Bumpar en gammal tråd :) Axel, vilken axel? Axeln som går igenom bakrutan vill jag få loss, men lyckas inte. Hittar inte någon låsring - förstår inte hur jag ska få loss den. Jag har sprayat massa w40 vid 3 olika tillfällen o juckat fram o tillbaka för hand, men den går fortfarande trögt. Någån skrev att en hylsa kan va sönder - men nu ser jag inget när den är monterad. v70 -99. Motorn funkar i alla fall(när allt ananr är bortkopplat) Torkarn går ett halft motor-varv, men el-motorns axel stannar alltid klockan 14(sett från när man sitter i bakluckan o tittar på bakrutan)
av MickeM
Har du en V70 1999 (V70I) är det en helt annan torkare bak. Då är elmotor bredvid och ett läckage i mellan. Axeln genom som kärvar på dom också.
V70N har allt sammanbyggt i ett kompakt paket.
Denna forumdel handlar om V70N.
Vill du ha svar om V70I får du ställa svaret i rätt forumdel. Jag har sysslat med V70I också, men minns tusan inte vad som låste torkaraxeln bak.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]