Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrSoldan
Hej.

Nyligen blivit Volvoägare och okunnig vad gäller motorer. Märkte härom dagen att bilen började hacka, kändes ungefär som att lätt sätta foten på bromsen nån hundradel och sen släppa igen.
Har kollat lite runt om vad det kan vara för något men det finns ju en mängd olika teorier om detta.

Har inte märkt mycket av det i stadskörning men idag på motorvägen var det ett ganska intensivt hackande. Hackande var vid lätt acceleration på plan väg och i uppförsbacke, när det gick nerför eller om jag släppte på gasen hackade inte bilen!

Några idéer? Tacksam för alla tips.

Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen.
Varför får vi inte ta del av vilken modell det gäller? Vilken motor och årsmodell på bilen?
Dessa uppgifter är måsten för att kunna säga något av värde.

Min gissning är tändstift, tändspolar eller kablarna till dessa.
Det första du ska göra är att läsa ut eventuella felkoder, antingen köper du en läsare själv eller låter en verkstad göra läsningen.

Lycka till!
av MrSoldan
Ja givetvis måste ni veta det :P

Har en V40 2.0T 2003a

I en del andra forum har det pratats om gasspjäll vid liknande företeelser, även någon form av kondens, någon åsikt om detta?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag gissar än en gång på tändningsdelarna. Kan du inget om motorer kan det vara svårt att avgöra om tex tändstiften är dåliga.

Misständer den och hackar på grund av det så bör det som sagt finnas felkoder att läsa ut. Börja där.
av benka1
Tror ej det visar felkoder på stift,tändspolar mm-skulle ana att soppapumpen /filter ej är så bra
men som sagt kolla felkoder,på min t4-98 fanns det en felkod och försvann efter byte av filter o pump!
fast motorlampan lyste dock på min.
mvh benka
av benka1
ok kanske är så fast inte på sug motorer enligt haynes-det fanns ingen uppdate på turbo modeller i den (EMS2000)
då det gäller felkoder!Själv hade jag p0130 och har bytt=
-Tändstift
-tändspolar
-termostat
-soppapump
-soppafilter
Motor lampan har ej tänts en gång sen byte av soppapump,fast man kunde ju tro att främre lamdan va väck men så va ej fallet
Svårt att gissa sig till felkoder menar jag- behövs några års rutin på respektive modell innan man hajar anser jag!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, som jag skrivit i en annan tråd så finns det en stor övertro till att man kan lösa problem bara man har en felkodsläsare. Många tror ju att om man får en felkod på tex en givare så är det givet att det är just den givaren som är felet. Lambdasonden är ett praktexempel på givare som folk byter så fort lambdalampan tänds när det i själva verket är något helt annat som är grundorsaken.

Så visst är det som du säger, det krävs erfarenhet för att lösa problemen som uppkommer. God erfarenhet. Tålamod och bra verktyg. Något som forum alternativt google inte kan ge till alla.
Visst informationen finns tillgänglig för alla, men information utan kompetens är ju i stort sett värdelös.

Förlåt TS för utsvävningen. :wink:
av MrSoldan
Har kollat med lite olika nu, det enda alla är överens om är att det kan vara något med tändningen, troligast tändstift isf.
Mekonomen sade att det kan vara en mängd olika saker, tändstift eller något med turbon men han ville nog inte säga vad han egentligen trodde fick jag intryck av då han ville ha in bilen på felsökning. :P

Nästa sade det kan ha med hjulbalanseringen att göra eller framaxeln?? Men då skulle väl ändå inte bilen bara rycka i en viss hastighet på plan väg eller uppförsbacke?

Vad dom gemensamt också utesluter är att det skulle vara något med insprutningen.

Vad jag idag märkte som gjorde mig lite förbryllad var att det ryckte inte lika mycket och funderade på om det kunde ha med mängden bensin att göra, sist det ryckte var det halvtank och nu idag full tank. Någon tanke där?
En sade något om bränslefilter men nästa sade att det kan man utesluta :P

Ska till en verkstad för provåkning i morgon får vi se om bilen ens känner för att rycka precis då, men det gör den säkert inte :)

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]