Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Är det specifika årsmodeller som inte har backventil eller verkar det vara slumpartat?
Blev nyfiken och kollade på vår kärra som då är en tidig -08 och där sprutar den direkt innan torkaren har passerat.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
På min xc 70 2013 trykker jeg hurtig av og på pusser bryteren, da pumper den uten at pussermotoren starter, et par trykk så er det væske ned til pusserbladet og nå du trykker normalt spruter det før pusserbladet begynner å gå.
av Gameburg
Tack för alla tips! Min my12 hade ingen backventil utan bara ett rör. Köpte den rekommenderade ventilen och satte dit, verkar funka kanon! (Dock kan påpekas att det även är en tryckventil som öppnar endast vid ett lite högre tryck, vilket verkar "stjäla" liiiite vattentryck)
av Droopy
2444ever skrev:Undras vad dom tänkte. Någon någonstans måste ju ha tagit ett aktivt beslut att inte ha backventilen där, och följaktligen måste någon "gammal räv" reagerat och sagt "nja, det är nog bättre att det sitter en backventil där" (och möjligen lagt till lite halvspydigt att "det finns ju en anledning att vi haft en sån där"). Men ändå så rationaliseras den bort. Besparing? I så fall en väldigt korkad besparing som väcker en del irritation. Man skulle varit en fluga på väggen på det projektmötet.

Bara en liten fundering såhär en sönda kväll.

Backventilen är numera inbyggd i spolarpumpen fick jag till svar ( men det verkar ju inte fungera så bra ) nåja, montera en backventil på valfritt ställe på slangen sedan är saken biff.
Användarvisningsbild
av Variosboy
2444ever skrev:Undras vad dom tänkte. Någon någonstans måste ju ha tagit ett aktivt beslut att inte ha backventilen där, och följaktligen måste någon "gammal räv" reagerat och sagt "nja, det är nog bättre att det sitter en backventil där" (och möjligen lagt till lite halvspydigt att "det finns ju en anledning att vi haft en sån där"). Men ändå så rationaliseras den bort. Besparing? I så fall en väldigt korkad besparing som väcker en del irritation. Man skulle varit en fluga på väggen på det projektmötet.

Bara en liten fundering såhär en sönda kväll.
Hur enkelt som helst, det är förmodligen inte ens så många som 1% av bilägarna som funderat över detta och därav väljer man att spara in pengar genom att skita i backventilen på slangen. Folk kommer möjligen grymta lite, men inte byta bil på grund av detta. = målet nått!
Användarvisningsbild
av Doffen
Det er backventil til bakruten, sitter oppe i innertaket. Dette gjelder i alle fall MY08 som jeg har, men også her påstod forhandleren at det ikke fantes, men Volvo Norge mente noe annet, og det stemte. Fikk backventilen byttet og alt ble OK etter det

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?