Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av John1
Jag har en V40 -99 1.8 (inte Mitsubishi motorn) och jag undrar om det finns nåt man kan göra för att minska bränsleförbrukningen?

Mvh,
John1
Användarvisningsbild
av MartinS
Ditt körsätt är det som har stört inverkan, något annat än det kan du egentligen inte påverka, inte så det är ekonomiskt fördelaktigt i alla fall.

/Martin
Användarvisningsbild
av teddysoft
Håller man efter med regelbundna serviceintervaller så kan man förminska förbrukningen lite.
Rätt tryck i däcken, len på foten med gaspedalen och lite ecodriving samt planerad körning
från start till mål med inga onödiga inbromsningar.

Det är så jag gör med min bil iaf och det funkar för mig, förra sommaren låg jag på 0,63-0,67 med
planerad körning. Visst, det blir högre förbrukning vid statskörning, jag går istället för att ta bilen om
jag ska till ica/lidl så kan ju dottern följa med i barnvagnen så mår man ju bättre av det både jag o min dotter :) .
av rudarmy
Utöver hur du kör så är det bra med viktminskning( mycket underskattat),ta ur reservhjulet,alltid tomt i bagagen.prova och räkna på skillnaden med att tanka 98oktan istället för 95, jag har 10% skillnad nästan!

Mvh bengt
Användarvisningsbild
av joel80
Många småsaker går att göra, men kör du sen 130km/h på motorväg nån mil tar det ut alla försök till minskad förbrukning direkt.

Hålla lätt gasfot på motorväg är den tråkiga med enda effektiva metoden.. i allafall för mig.
av benka1
serva motorn med nya tändstift,luftfilter,olja+filter o kör 98 oktan-bästa tipset om det ej är nåt
allvarligare fel fast då är vell motorlampan tänd?Min t4 drar ca 0,75-0,8 vid hundra jämn gas,city 1,3-1,4 jämn gas :-O)
/benka
av JE Jr
Att se till att hjulinställningen är bra kan göra en del. Står hjulen så att de t.ex. plogar så drar det ju extra soppa. Sen blir ju däcksslitaget mindre också om hjulen är rätt inställda.

Kika även så att alla skyddsplattor och luftstyrningar är hela och sitter där de ska under bilen och i fronten. Dessa bilar har ju några år på nacken nu, och mycket kan ju ha hänt sen de var nya.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]