Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Kärlet måste trycksättas för att lufta kopplingen. Annars kan du stå och lufta tills nästa år utan att något händer.
Jag läste lite om det ska tydligen finnas nått på mekonomen som man sätter på kärlet sen andra sidan till nått reservhjul så det bildas tryck.
taxi skrev:Jag har en sån, kallas "luftman" tror jag. Du behöver inte ha fullt tryck i däcket, släpp ur luft tills du har ca ett kilo kvar.
Okej får åka köpa en sån...kommer du ihåg vad dom går på ?
av rid54
De hydraulmanövrerade kopplingar jag haft att göra med har visat upp olika sätt att krångla. Fenomenet du beskriver (svårt att få i växlarna med motorn igång) tyder på att kopplingen inte "släpper" ordentligt. För att isolera problemet måste du nästan undersöka ur det ser ut nere vid slavcylindern när kopplingspedalen trampas ned. Finns det glapp mellan tryckstång och kopplingsgaffel? Rör sig tryckstången tillräckligt långt? Känns kopplingsgaffeln OK, dvs inte för mycket dödgång mellan viloläget och när den börjar ta i urtrampningslagret?

Om det är så att tryckstången verkar röra sig för lite, så börja med att lufta. Om man inte kommer någonvart med luftning, så kan det vara internt läckage i kopplingens huvudcylinder. Det kan också vara läckage i slavcylindern, men det borde gå att se på utsidan av den...

Sen KAN det förstås vara andra fel; lamellen kärvar på splinesen, stödlagret i svänghjulet kärvar etc... men det är nog inte det vanligaste scenariot.
Mvh
/RID
rid54 skrev:De hydraulmanövrerade kopplingar jag haft att göra med har visat upp olika sätt att krångla. Fenomenet du beskriver (svårt att få i växlarna med motorn igång) tyder på att kopplingen inte "släpper" ordentligt. För att isolera problemet måste du nästan undersöka ur det ser ut nere vid slavcylindern när kopplingspedalen trampas ned. Finns det glapp mellan tryckstång och kopplingsgaffel? Rör sig tryckstången tillräckligt långt? Känns kopplingsgaffeln OK, dvs inte för mycket dödgång mellan viloläget och när den börjar ta i urtrampningslagret?

Om det är så att tryckstången verkar röra sig för lite, så börja med att lufta. Om man inte kommer någonvart med luftning, så kan det vara internt läckage i kopplingens huvudcylinder. Det kan också vara läckage i slavcylindern, men det borde gå att se på utsidan av den...

Sen KAN det förstås vara andra fel; lamellen kärvar på splinesen, stödlagret i svänghjulet kärvar etc... men det är nog inte det vanligaste scenariot.
Mvh
/RID

Okej tack för detta! ska kika på det så fort jag får tid :)
taxi skrev:Jag har en sån, kallas "luftman" tror jag. Du behöver inte ha fullt tryck i däcket, släpp ur luft tills du har ca ett kilo kvar.
va till mekonomen och inhandlade en "luftman" som du kalla den :P gick på 190:- så hoppas på att de hjälper nu :)
Nu har jag varit ute och testat luftat....

Jag kopplade Handymanen till behållarn samt reserv hjul, pumpade några ggr sen höll ner kopplingen och öppnade nippeln varpå det sprutade ut lite bromsvärska...stängde nippeln upp med kopplingen ner med kopplingen öppna nippeln kom mer vätska stängde nippeln gjorde så ca 5 ggr x2, provtestade mellan båda gångerna utan någon vidare förbättring fyllde även på bromsvätska.

Har jag gjort rätt ?

Kopplingen i upphöjt läge:
Bild

Kopplingen i nedtryckt läge:
Bild

Denna gummit har lossnat från hålet ser det ut som har det nån betydelse ?:
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5