Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Kan det vara så att när du monterade dit de nya beläggen (färdbromsen) så är man tvungen att trycka in kolven långt för att få plats med de nya beläggen. Kan du ha fått med smuts in som gör att kolven kärvar och inte går tillbaka o ligger an skivan?
av wohlfie
Men har jag helt fel om jag säger att broms skivorna ska blir lite varma så det går att ta i dom? eller är det fel av mig?
För nu har jag fått det funka så passa bra så att fälgen inte blir varm.. bara broms skivan blir varm. men det går att ta i den.
Dock så känns det som OKet inte vill gå tillbaka efter bromsning helt 100.. utan den ligger på något går att snurra med trögt..
Och kolven går fint in och ut.
Något trögt på styrpinnarna.

Men Ser att gummi packningen som skyddar kolven är sprucken (LITE)
Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Ska jag köpa nya OK... eller köpa renoverings kit och byta. kolven kärvar ikke men har nog vart så ett bra tag så kanske kolven tagit stryk.
Dock så är själva OKet grymt rostigt. Man ser inte änns tillverknings numret längre. Dock så fick jag släppa på broms nippel utan problem.
Så för att spara pengar vinner man kanske på plocka bort puttsa up nya packningar.

Dock så undrar jag hur jag stryper bromsslangen.. den är ju stenhård går inte trycka ihop den.. ser ut och vara stål runt om..
Eller måste jag tömma hela systemet det låter väldigt jobbigt för OK renovering..
Eller finns det någon nippel man kan skruva på så det inte pissar ut bromsvätska?

Vad vinner man mest på?
Renovera Oket måla o bya packning. ca 500kr för packning satts för två sidor och färg.
Eller köpa 2 nya OK för bak. ca 2000kr för 2 st. sen bromsväska

Vilket fall måste jag få info om hur jag stryper broms slangen.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Enklast är att öppna nippeln, trycka ner bromspedalen en bit (inte för långt) och sedan spärra pedalen där, då rinner det inte ner någon vätska genom bromscylindern. Lite kommer det dock att rinna ur ledningen givetvis.

edit: Av erfarenhet tycker jag det är bättre att köpa nya ok. De är ganska drygt att renovera. Ska man måla oket bör de blästras osv. När de blästrats klart brukar de inte vara så mycket kvar. Brukar vara risigt där dammskyddet ska sitta osv.
av wohlfie
bensinskalle skrev:Enklast är att öppna nippeln, trycka ner bromspedalen en bit (inte för långt) och sedan spärra pedalen där, då rinner det inte ner någon vätska genom bromscylindern. Lite kommer det dock att rinna ur ledningen givetvis.

edit: Av erfarenhet tycker jag det är bättre att köpa nya ok. De är ganska drygt att renovera. Ska man måla oket bör de blästras osv. När de blästrats klart brukar de inte vara så mycket kvar. Brukar vara risigt där dammskyddet ska sitta osv.

Finns det något annat alternativ att spärra nippel?
vet inte hur jag ska spärra pedalen riktigt..
iofs kan ju göra det lite snabbt så mister man inte så mycket. Kommer ju få fylla på lite ändå.. tänkte mest så jag slipper lyfta så mycket.
av kilowatt
det finns en alldeles utmärkt liten "tång" på biltema för att blockera slangar, men jag brukar lägga en plastfolie under bromsoljepåfyllningslocket, då skapas vacum som håller oljan kvar. Något droppar det förståss, men det får man ta i en trasa, det är ju inte många sekunder slangen är bortagen. Dessutom är det ett utmärkt moment att låte ny bromsvätska fyllas på i systemet, för någon dl går ju in i det nya oket vid luftningen.
av wohlfie
Vart köper man dra OK till bra pris?
Såg biltema har OK men gillar inte biltema.
Mekonomen har står ATE är de bra?
Och är det 42mm skiva på volvo v70 2.5t -04 orginal?

Såg vparts hade också..
Men hur vet man om man har ATE system?
vparts denna Artikelnr: 11031604 skulle passa?
Men får man de som visas på bilden bara? menar den där grejen över följer inte med som glider på styrpinnarna
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det är bara att du lossar nippeln, knallar till förarplatser och pressar ner pedalen och klämmer in en lagom lång bräda eller liknande så pedalen hålle sig där så är de klarrt. Vätskan kommer ju inte forsa ut bara för att du lossar nippeln, de rinner ganska segt.

Bra ok vet jag inte, men vparts fungerar troligen helt okej. Man får inte med bygeln nej. Okej består ju av två delar som du säkert vet, Själva oket/ ok-klämman och sedan bygeln som håller hela paketet. Bygeln kan du plocka bort och putsa upp/ måla själv, den flagnar inte sönder som oket gör.
av wohlfie
bensinskalle skrev:Det är bara att du lossar nippeln, knallar till förarplatser och pressar ner pedalen och klämmer in en lagom lång bräda eller liknande så pedalen hålle sig där så är de klarrt. Vätskan kommer ju inte forsa ut bara för att du lossar nippeln, de rinner ganska segt.

Bra ok vet jag inte, men vparts fungerar troligen helt okej. Man får inte med bygeln nej. Okej består ju av två delar som du säkert vet, Själva oket/ ok-klämman och sedan bygeln som håller hela paketet. Bygeln kan du plocka bort och putsa upp/ måla själv, den flagnar inte sönder som oket gör.

ahaa tyckte bygeln var lika illa men kanske inte är samma matrial...
lutar ut vparts tror Artikelnr: 11031412 ska passa.. blir två st då hö/vä
något mer man bör tänka på att byta nippel?
mm bromsvätska bör jag köpa lite med..

Menar så jag inte står med ett bromsOK i handen :)
av wohlfie
så där nu har beställt från vparts.
hö/vä bromsOK.. ny slang
och färg:) tänkte skyddar ju lite allefall :)

Hoppas jag ska få allt passa annars vet jag vart mer text kommer bli:)
av dalldall
man skall helst inte trycka pedalen i botten på en gammal bil då man kan ha otur o fördärva tätningarna i huvudcylindern, förvisso gäller det mest när dom e gjorda i stål, men ändå!

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]