Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag har lite asfaltfläckar, typ tjära, som är svårt att få bort, även efter kallavfettning. Använder ni något speciellt för att gnugga bort dem så skonsamt som möjligt eller är det vanligt shampo och ett jälva gnuggande som gäller? Vill inte gnugga så mycket när det uppenbart är skit kvar..
Kallavfettningar skiljer ju sig på effektivitet, men prova med lacknafta på en svamp och bara dutta (inte gnugga)på dom prickar som är kvar, eller blöt upp ett hushållspapper el dyl med lacknafta och låt det ligga över området och lösa upp skiten.
Lacknafta.... hm.. kan inte det skada lacken?
HiTek skrev:Man ska aldrig gnugga när man schamponerar.
Exakt felet jag gjorde. Trodde svampen var helt ren. Tji fick jag efter att vattnet torkat. Blir vaxning och polering av bara h-e till våren :)
På sommarn är det bara handtvätt med bilshampo som innehåller vax :)

På vintern brukar jag köra automat tvätt på shell här i byn, Då brukar jag välja programmet utan borstar och bara högtryck avfettning och underspolning :)
Med lacknafta nu i detta fall så verkar ju skiten inte lossna med vanlig kallavfettning, som är den normala kemikalien i detta fall, därav mitt råd med lacknafta som är aningen mera agressivt.

Skulle jag ha en bil som var ''målad'' med faluröd stugfärg el dyl skulle jag dock dra mig för att använda det att tvätta med.
Ni som inte törs tvätta era bilar med diverse svampar och dyl och är rädda för repor, hur törs ni då köra med era bilar i trafiken.

Tänk er ett möte med valfri timmerbil/lastbil i regn/snömodd och ni möts på en snabbare väg, man riktigt känner hur skiten bara sprutar på bilen, och senare i tvätthallen så åker bommullshandskarna på och ni funderar vilken temperatur som är skonsammast för lacken när ni ska tvätta och vilket schampo repar minst.
Jag stannar eller svänger alltid såklart av vägen om jag möter en timmerbil.. Helst i så god tid att jag hinner ut och dra på ett skyddstäcke över bilen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14
motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

Har en v90 t6 my22 lilla batteriet. Körde V&a[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]