Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eddan
Hej

Är det någon som vet vad jag ska göra tycker att bilen drar soppa som f-n, Ligger på blandad körning på 1,3 l/mil, Det är en automat 170hk -02 V70. Har rätt däcktryck, Nyss bytt t-stift samt motorolja o filter. Dock ligger jag kvar på samma förbrukning.

Har hört att man ska kunna göra någon typ av uppgradering av mjukvara. Stämmer detta? Och vad heter den uppgraderingen eller ska jag bara säga -Hej bilen drar mycket soppa...uppgradera :lol:
av kacke_x
Och jag som tycker min bil drar lite mycket. Just nu ligger jag på 9,2 l/10 mil för blandad körning enligt färddatorn. V70 -01 170 Hk.

Är det någon som vet en bra sajt om eco-driving?
Användarvisningsbild
av Brainy
kacke_x skrev:Och jag som tycker min bil drar lite mycket. Just nu ligger jag på 9,2 l/10 mil för blandad körning enligt färddatorn. V70 -01 170 Hk.

Fick lära mig det under min körkortsutbildning. Enda rådet är väl e.g att köra på så höga växlar som möjligt, undvika att ha mer än halv gas, blicken långt fram så man inte gasar i onödan.
Begreppet ecodriving tycker jag är väldigt upphaustat, har mest med sunt förnuft att göra.

Får du en v70 2.4 att dra 0.92 blandat så kör du nog redan rätt bra.

/Anders
Användarvisningsbild
av Eddan
Brainded skrev:
kacke_x skrev:Och jag som tycker min bil drar lite mycket. Just nu ligger jag på 9,2 l/10 mil för blandad körning enligt färddatorn. V70 -01 170 Hk.

Fick lära mig det under min körkortsutbildning. Enda rådet är väl e.g att köra på så höga växlar som möjligt, undvika att ha mer än halv gas, blicken långt fram så man inte gasar i onödan.
Begreppet ecodriving tycker jag är väldigt upphaustat, har mest med sunt förnuft att göra.

Får du en v70 2.4 att dra 0.92 blandat så kör du nog redan rätt bra.

/Anders

Kan säga att jag kör ganska vettigt ändå, AAlltså inga onödiga gasdrivningar samt att jag brukar se till att ligga på höga växlar 70-80 km/h. ändå så ligger jag på den förbrukningen jag har nyss varit inne i stan och kört och nu ligger jag på 1,4 l/mil enligt färddatorn.....HJJJÄÄÄÄLLLLPPPP Jag blir ruinerad med dessa bensinpriser :roll:
Användarvisningsbild
av greeeken
Har haft precis de problemen.
1 Jag uppgraderade programvaran hos bilia, jag sa att den drar mkt o de uppgraderade.
Bilen drar nu runt 8,8-9,1 beroende på hur tung foten är. :-p

2 rätt däcktryck = 2,4 till 2,5
3 kör man korta sträckor drar alla bilar mkt bensin för att motorn är kall.
4 har man ett open air filter så drar bilen helvetes mkt.
Användarvisningsbild
av Eddan
greeeken skrev:Har haft precis de problemen.
1 Jag uppgraderade programvaran hos bilia, jag sa att den drar mkt o de uppgraderade.

Jag är inet så insatt i alla benämningar. men..

1. Heter Den programvaran något speciellt hos Bilia ?
2. Däcktrycket ligger som du skriver
3. Jag har motorvärmare, så att bilen är ju inte helt kall när jag kör korta sträckor och 1,4 l/mil är väl inte helt rätt även om bilen skulle vara kall eller?
4. Vad är open air :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
Eddan skrev:

3. Jag har motorvärmare, så att bilen är ju inte helt kall när jag kör korta sträckor och 1,4 l/mil är väl inte helt rätt även om bilen skulle vara kall eller?
:-p

Open air = sportlufts filter
1,4 låter rimligt om nu motorn skulle vara kall.Sen så beror det på vad man menar med kall. -10 grader? ja då drar den mkt om man gasar.

Programvaran vet jag inte ,har papper i bilen, men om ja inte har helt fel så kostade detta 265 kr
Användarvisningsbild
av Eddan
greeeken skrev:
Eddan skrev:

:-p

Open air = sportlufts filter
1,4 låter rimligt om nu motorn skulle vara kall.Sen så beror det på vad man menar med kall. -10 grader? ja då drar den mkt om man gasar.

Programvaran vet jag inte ,har papper i bilen, men om ja inte har helt fel så kostade detta 265 kr
Jaha Ok. Nä open air det har jag inte. kan påpekas att bilen har denna förbrukning även om jag har kört ett tag och bilen är "varm"
Användarvisningsbild
av greeeken
In o uppgradera programvaran.
Berätta att du byttstift m.m m.m o att du vill att de uppgraderar ,programvaran. Om det är felet då vet jag faktiskt inte
Användarvisningsbild
av Eddan
Ok... tack så mycket för infot :o

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]