Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det här tycker jag ska bli intressant att se hur det funkar i praktiken. Fungerar det kommer kvällskörningar bli betydligt trevligare.

http://bytbil.com/nyheter/8v6bskyg
Bild

Kommer det att vara som ett extratillägg eller kommer det att ingå om man har aktiva kurvljus? Det här kommer alltså till MY14 om jag förstått rätt?
av perhall
Ja, det ser riktigt intressant och bra ut och kul att myndigheterna har godkänt det! Volvo är väl först med detta? En sån här bra sak kan få mig att byta bil.../PH
Användarvisningsbild
av Perra83
Tror inte Volvo är först faktiskt. Ja tror att någon fransk bil är före men ja minns inte vilken just nu.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Länk till artikeln automotorsport. Mercedes E-klass har det, Opel jobbar på en liknande teknik

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ta-helljus
av umekille
Automatiskt helljusavbländare har aldrig godkänts
av SBP,Många Amerikanare(från 50-talet o nyare) har det som tillbehör men
godkänns inte i sverige.
av HiTek
Testade detta igår i våran nya XC60, funkade hur fint som helst. Bländar av så fort det kommer mötande och på med helljuset någon halv sekund efter mötande har passerat.

Närmar man sig korsningar och bilen har precis stängt av helljuset för en mötande slår den inte på det igen förrens man passerat korsningen och kommer in i mörkret igen. Den reagerar inte heller på reflektioner från skyltar vilket är förstås bra!

Så overall: funkar skit bra! :D
Användarvisningsbild
av 2013xc70
På my13 er det automatisk blending, på my 14 stiller fjernlyset seg inn etter forholdene. Altså en videreutvikling av my13 lyset. Auto blending fungerer supert på min xc70. 2013. Anbefales!
Användarvisningsbild
av joel80
HiTek skrev:Testade detta igår i våran nya XC60, funkade hur fint som helst. Bländar av så fort det kommer mötande och på med helljuset någon halv sekund efter mötande har passerat.

Närmar man sig korsningar och bilen har precis stängt av helljuset för en mötande slår den inte på det igen förrens man passerat korsningen och kommer in i mörkret igen. Den reagerar inte heller på reflektioner från skyltar vilket är förstås bra!

Det jag länkat till och det tråden handlar om är alltså inte automatisk avbländning utan automatiskt helljus som man aldrig behöver slå av. Om du kollar länken så ser du skillnaden.. den bländar bara av den del av lampan som bländar bilen framför eller den mötande bilen. Så helljuset är fortfarande på.
av HiTek
joel80 skrev:
HiTek skrev:Testade detta igår i våran nya XC60, funkade hur fint som helst. Bländar av så fort det kommer mötande och på med helljuset någon halv sekund efter mötande har passerat.

Det jag länkat till och det tråden handlar om är alltså inte automatisk avbländning utan automatiskt helljus som man aldrig behöver slå av. Om du kollar länken så ser du skillnaden.. den bländar bara av den del av lampan som bländar bilen framför eller den mötande bilen. Så helljuset är fortfarande på.
Det är det automatiska helljuset jag syftade på, sorry om jag otydlig :)
av svedan
ska i början bara finnas till 60-modellerna? Undrar om xc60 räknas dit??
Fast en stor skillnad mot den nuvarande automatiska som skiftar mellan hel- och halvljus. Denna lösning har fått negativ kritik (men mest andra bilmärken) för att växla till halvljus för tidigt.
Denna nya automatik då man sätter på heljjuset när man hämtar ut bilen verkar enormt spännande. Den klarar visst även när man hinner upp en bil och skärmar av lämplig del av ljusbilden. Och även på en kurvig väg.
Kommer givetvis att bli ett nödvändigt tillbehör!! :lol:

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?