Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarkusKW
Hej,
Symbolen för avgasrening lyser på displayen o jag får meddelandet ovan ur diagnosdatan (OBD). Har förstått att det är lambdasonden som spökar men det verkar finnas en främre och en bakre, vet ni vilken av de två meddelandet avser?

Tack på förhand,

Mvh Markus
Tack för era svar, koden jag skrev var all info jag fick ut, menar ni att man får utförligare info från Vida? Eller måste jag göra ny sökning med annat diagnosverktyg? Glömde skriva att bilen i fråga är en S60 2001. Tack för erbjudandet, bor i Sthlm.

Mvh Markus
Tex om abs lampan lyser.
Universala obd säger abs trasig.
Vida säger höger abs givare trasig, och samtidigt kan man få hjälp med syndromer,orsak,felsöknings hjälp, var den sitter mm.

Så kopplar du in vida så talar den säkert om vilken lamda som är fel. Och tex hur du kan prov mäta den. Eller om det kan va kabelavbrott
MarkusKW skrev:Aha, jag förstår. Fann tråden där Volvo Vida Dice diskuterades, blir att beställa en sån. Tack för ditt svar.

Mvh Markus
Har du tänkt att ha Volvo ett tag så rekommenderar jag dig köpa en.
P0032 motsvaras av volvokod ECM-2810 . Jag gissar att din motor är B5244T3 ?

ECM-2810 Främre lambdasond, bank 1 värmning. Felaktig signal. Permanent fel, B5244T3

Felkodsinformation:
Villkor
Styrenheten reglerar förvärmningen genom att pulsera strömmen till PTC-elementet. Pulsernas längd är beroende av sondtemperaturen. Om styrenheten registrerar att signalen är konstant 2,5 V, högre än 3,5 V vid strömpuls eller lägre än 2,3 V vid ingen strömpuls sätts felkod ECM-2810.
Om styrenheten registrerar att uppvärmningen i sonden inte fungerar inom 17 sekunder efter det att daggpunkten i avgassystemet uppnåtts sätts felkod ECM-2810.

Ersättningsvärde
lambdaregleringen stängs av.

Felorsak:
För hög signal:
signalledningen kortsluten till spänning
defekt lambdasond.

För låg signal:
signalledningen kortsluten till jord
defekt lambdasond.

Signal saknas:
kontaktresistans och oxidation
avbrott i spänningsmatningen från systemreläet.

Felaktig signal:
defekt lambdasond.

Felsymptom
MIL-lampan tänds.

Det verkar som att din främre lambdasond är paj..
Man tackar o bockar, det var ett väldigt informativt svar! (Det är en S60 2,4 140 -01)

Blir att kolla vad de sitter för lambdasond där nu för som jag förstått det är det viktigt att den ersätts av en med samma artikelnr/tillverkare.

En fråga, i Haynes manualen jag har står det att man ska palla upp fronten på bilen, behövs det eller kan man plocka allt ovanifrån?

Mvh Markus

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]