Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jöns
2,5FT årsmodell 2009 är bara godkänd med 205/60-16 däck för att det var endast då den klarade miljöbilskraven.
av Marqs
Jöns skrev:2,5FT årsmodell 2009 är bara godkänd med 205/60-16 däck för att det var endast då den klarade miljöbilskraven.
Samt att den är något lägre bak för att minska luftmotståndet. Miljöbilskravet var en förbrukning på högst 0.92 om man kör på bensin och det gällde manuell. Att automat drar mer spelade ingen roll.

/Marcus, 2,5 FT -09 med 18" osänkt.
av jpennerb
Marqs skrev:
Jöns skrev:2,5FT årsmodell 2009 är bara godkänd med 205/60-16 däck för att det var endast då den klarade miljöbilskraven.
Samt att den är något lägre bak för att minska luftmotståndet. Miljöbilskravet var en förbrukning på högst 0.92 om man kör på bensin och det gällde manuell. Att automat drar mer spelade ingen roll.

/Marcus, 2,5 FT -09 med 18" osänkt.
Det var precis det jag menade. Man får helt enkelt inte montera andra fälgar än 16" samt större bredd än 205, då man frångår helbilsgodkännandet. Sen gör man som man vill men om det händer en olycka kan nog försäkringsbolagen bli kinkiga.
av Lövet
Jag skulle inte vara så värst orolig för det. Om du läser dina försäkringsvillkor så kan jag nästan lova dig att det inte finns någon friskrivning som avser helbilsgodkännande. Inte ens om du har trimmat din bil till 500hk blir du utan ersättning såtillvida det inte exakt var trimningen som orsakade olyckan. Att ett försäkringsbolag skulle försöka bevisa att det är den ändrade däcksbredden som orsakade olyckan håller jag som ganska osannolikt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Min rekommendation är att du kör på 18". Höjer utseendet rejält, även utan sänkning.

Jag bytte från 17" till 18" förra våren och bara det var stor skillnad.
spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]

Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]