Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: Stänkskydden är så pass små, och sitter bakom däcken, så jag tror inte de gör speciellt mycket för förbrukningen. Skulle förvåna mig om de ändrar luftmotståndet nämnvärt. När det gäller större däck är det ju annat än högre luftmotstånd som påverkar, där är det ju t.o.m uttalat från Volvo att med andra däck får man högre förbrukning.
Var tvungen att räkna på det där - för ett par. Antar att stänkskydden har en yta på 0,04kvm (2*0,2m*0,1m) och att som i worst case de har ett Cw värde på 1 (dvs de sitter helt fritt eller påverkar ordinarie strömmarna på motsvarande sätt). Vid en hastighet på 100km/h och med en motorverkningsgrad på 35% så ger det en merförbrukning på 0,02l/mil.

Så på 10000mil och 15kr/l så skulle stänkskydden kosta: 3000kr extra i form av bränslekostnader. Med en fart på 50km/h blir det istället 750kr extra.

Detta var som sagt vad jag kallar för ett worst case scenario. Exakt hur det påverkar vet nog bara Volvo. Men hade det sänkt förbrukning (inte helt otänktbart) så tror jag säkert att det suttit på som standard på Drive bilarna.

Personligen skall jag avvakta och se hur skitig min egen bil blir innan jag bestämmer mig. Det är ju inte de bredaste däcken som ligger på för tillfället så lacken kanske inte är så utsatt.
Haha.. kul uträkning.. men jag har inte satt stänkskydden på taket. :) Dom sitter som sagt bakom däcken.. o då dom är rätt så formade efter bilens linjer kan de inte påverka speciellt mycket. Men blir det 3000kr om man skulle sätta de på taken kanske jag förlorar en hundring på 3 år och 8000 mil. :) Det kan det vara värt om den blir liiiite mindre skitig. Det är dyrt att tvätta också.
I allafall inte om de satte stänkskydden på taket...
Räknar man CO2/km som tillverkare är nog "stänkskydd av" en viktig faktor, däremot spelar de nog mindre roll i verkliga livet. Jag har aldrig noterat någon skillnad efter jag har monterat dom på någon bil i alla fall.

För övrigt skulle jag f-n garva ihjäl mig om jag körde om din bil på kvällen och såg alla lösa apparater lysa.

/Martin
Folk skrattar inte.. dom tvärnitar.. och tror jag är civilare. :) Ska köpa en svart skinnjacka och sätta på nått blåaktigt emblem på axel. :lol:
joel80 skrev:Folk skrattar inte.. dom tvärnitar.. och tror jag är civilare. :) Ska köpa en svart skinnjacka och sätta på nått blåaktigt emblem på axel. :lol:
:roll:
Det funkar med alla V70, om man kör i 130 och blir omkörd i 170 lägger man sig bakom i ytterfilen, 98% av bilarna bromsar, och lägger sig i 108 i innerfilen och ser JÄTTESKRAJA ut när man kör förbi efter att ha legat några hundra meter bakom, i ytterfilen, en stund.

Men med alla dina apparater kan det nog vara 99%
PH
Nåja, jag håller ju för det mesta hastigheten på rätt sida.. d.v.s att jag inte kör saktare än skylten och pajar trafikflytet.. :wink: förutom just på 120-väg då de där sista 5km/h gör sjukt mkt på förbrukningen. Normalt ligger jag 10-15 över på 70 och 90-väg och ganska exakt på 110 på motorväg. (GPS-fart.)

Men när det gäller att ha nån extra billängd och kolla en bit framåt så man kan släppa gasen i tid gör jag.. så det är ju lite eco-driving... vet inte hur civilare gör, dom kanske hetsar så länge som möjligt och tvärnitar.. de som kör betalar ju inte soppan.. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]