Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erkan87
Hej jag har en fråga. Lämnade in min bil for kopplingsbyte, när jag får tillbaka bilen kör jag över en lång guppig grusväg och hör på förarsidan att det låter som en fjäder ligger lös, inte vid stora gupp utan låter bara vid hålig ojämn väg. När jag vevade ner rutan och lyssnade hörde jag att det lät som om du slår två järnbrickor emot varandra. Som sagt hörs som en fjäder är lös innifrån och brickor på utsidan. Åkte tillbaka och bad dom kolla. Men dom kunde inte hitta något. Dom tittade på fjäder och talriken. Även kände på all bult osv. Kan det vara dämparen? Blev så efter bytet
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det är ett omfattande arbete att byta koppling på en volvo. Haynes handbok räknar upp 44+11=55 moment som skall utföras bara vid demontage av växellåda. Vad som kan gå fel är att man glömmer att dra åt någon bult eller att någon bussning ger upp av de påfrestningar som uppstår vid demontage/montage av växellådan. Förslagsvis kolla:
Vänster fjäderben: Att muttrar är åtdragna för spindelled, yttre styrled, krängningshämmarstag, övre lagring
Vänster drivaxel: att bult i nav är åtdragen, att drivaxel är intryckt korrekt i växellåda
Att alla motorfästen är åtdragna
Att knutkors för rattstång är åtdragen vid styrservo(kuggstång)
Att de fyra bultarna för subframe är åtdragna
Det finns mera men börja med detta....
Jag läste nog inte TS inlägg ordentligt, så fort jag läste att ljudet låter som en fjäder som ligger lös, så gick mina tankar direkt till dubbelmassesvänghjulet. Eftersom detta innehåller fjädrar som kan väsnas när det blir defekt.
Men om det handlar om oljud vid ojämn väg så är det nog nåt helt annat. (som tur är)
av Erkan87
Utan att säga för mycket så när jag skulle backa ut bilen idag kände jag hur däcket börja vobbla. Så jag gick ut och kände på det. Även sparkade för och se om det rörde sig. Då fick jag fram liknande ljud som när jag kör i hålig ojämn väg. Det var det däcket dom tog lös vid bytet
av Erkan87
Jag tror nu att jag vet vad felet är. Jag testade att lägga foten på bromsen lite lätt vid små gupp. Och tyst blev det. Tror det är fjädern till oket som är dålig så det ligger och slår. Finns det fler fjädrar runt oket? Någon sa att det inte finns i oket utan beläggen. Någon som vet?
av dalldall
kanske kolla så att allt e spänt ordentligt! av egen erfarenhet vet jag att man kan glömma en del vid en så pass stor operation! sitter drivknutens bult fast tex.
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]