Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Om nu kamremmen varit indränkt i olja så bör du kolla upp det. Beskedet jag fick när jag haft en en oljeläcka i en packbox så det kommit olja på kamremmen var att man bör byta den, så i mitt fall blev det kamremsbyte.
Är inte tillräcklig expert för att säga hur nödvändigt det är.
av Kena
Byt packningen till oljepåfyllningen, torka rent och kör. Sätt inte tillbaka kåpan utan kör och se om det kommer mer olja dit. Skulle tro att det bara är den packningen som är dålig. Förresten, var det inte någon modell av lock som gängorna gav sej på så det inte blev tätt? Kanske ett ny lock?
Användarvisningsbild
av kenlav
Åk till Mekonomen eller annan bildelsaffär och inhandla ny packning till oljepåfyllningslocket för 26:- (Mekonomen) torka sedan rent från olja runt stiften och på med nya packningen så skall du se att det med stor sannorlikhet hjälper. Hade själv samma problem och det var packningen.
Användarvisningsbild
av chrisrolex
Kena skrev:Byt packningen till oljepåfyllningen, torka rent och kör. Sätt inte tillbaka kåpan utan kör och se om det kommer mer olja dit. Skulle tro att det bara är den packningen som är dålig. Förresten, var det inte någon modell av lock som gängorna gav sej på så det inte blev tätt? Kanske ett ny lock?

Jag har precis beställt en ny packning och ska ner och hämta det hos mekonomen vid lunch. Hoppas verkligen det är detta problem, hade varit en stor glädje (W)

Angående kamremmen så är den torr och jag tror att oljan bara har runnit längsmed motorn. Det känns så när man tittar runt. Dessutom bytte jag kamremmen för 9 månader sen.... :roll:

Hoppas på det bästa idag iaf :)
Användarvisningsbild
av chrisrolex
En snabb summering av det hela.
Bilen är fixad. Jag bytte ut packning till en ny som jag köpte hos Mekonomen(26kr).
Och när jag väl skulle byta ut den nya så var den gamla så härdad att den kändes som hårdplats så den bröts itu när jag försökte få av den från oljelocket:
Bild

I med den nya packningen och så körde jag en sväng runt Göteborg på ~30 min. Och en snabb titt under huven efteråt visade att inget spill fanns på de ställde jag tidigare hade påpekat på. Plus så rensade jag upp kladdet runt tändstiften.
Bilen känns som ny igen och jag skulle vilja tacka alla vackra själar på detta forum som hjälpt mig. (BE)
Senast redigerad av 1 chrisrolex, redigerad totalt 0 gånger.
av Adamp
hade samma sak på min GL -94 men den hade ej gåt så långt så den läkte så mycket som din. Det låg bara olja under tänd stift kåpan men 40 kr på Volvo så var det ficksatt bliligt och bra det gillar man ju :lol: :wink:
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]