Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
ymmot skrev:Sen en annan fråga när vi ändå pratar haldex 5. Är det så att ju mer kraft i motorn så blir systemet snabbare? Tänkte då på optimering typ
Polestar, Rica etc. Mera vrid i motorn borde göra att haldexen reagerar kvickare pga kraften som vridet gör som i sin tur ska fördelas ut till varje hjul!
Jeg tror ikke det, når min har sliret foran har det vært når det er veldig glatt og bilen står i bratt skråning, da slipper det veldig lett og hurtig foran. Noen ganger har det skjedd i bakker når det er veldig glatt, i 20-30 km da så spinner det løs og kan dra seg sidelengs før bakhjula kommer. Min bil har 163hk. :D tror heller det hadde vært en fordel med mindre dreiemoment!
Användarvisningsbild
av 2013xc70
ymmot skrev:Så kan vi faställa vilken version som är i original från fabrik då? Vers 1 mjukvara eller mjukvara vers 2?

Om det är vers 1 så fungerar min klanderfritt och då måste det vara nåt annat fel på johanxc bil!
Som jag förstått det så är det dem som klagar på haldex 5 som kan få vers 1. eller är jag fel ute?
Snakket med volvo verksted i dag, det finnes kun 1 software til haldex 5. Hvis b 20 sin software er veldig vanskelig å fjerne igjen så taler det i mot at den er feil lastet inn i bilen ved produksjonen på andre biler? Blir spennende å se hva trådstarter finner ut på verksted!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ymmot skrev:Sen en annan fråga när vi ändå pratar haldex 5. Är det så att ju mer kraft i motorn så blir systemet snabbare? Tänkte då på optimering typ
Polestar, Rica etc. Mera vrid i motorn borde göra att haldexen reagerar kvickare pga kraften som vridet gör som i sin tur ska fördelas ut till varje hjul!
Nej nej nej..... jag har lärt mig köra Gen 5 nu. Man måste ta det lungt och försiktigt så haldexen hinner med att få upp trycket. Släpper du på mycket vrid direkt börjar det tokspinna innan haldexen hänger med. Inte alls som Gen 4 som var blixtsnabb.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
2013xc70 skrev:
ymmot skrev:Så kan vi faställa vilken version som är i original från fabrik då? Vers 1 mjukvara eller mjukvara vers 2?

Om det är vers 1 så fungerar min klanderfritt och då måste det vara nåt annat fel på johanxc bil!
Som jag förstått det så är det dem som klagar på haldex 5 som kan få vers 1. eller är jag fel ute?
Snakket med volvo verksted i dag, det finnes kun 1 software til haldex 5. Hvis b 20 sin software er veldig vanskelig å fjerne igjen så taler det i mot at den er feil lastet inn i bilen ved produksjonen på andre biler? Blir spennende å se hva trådstarter finner ut på verksted!
Jodå, finns mer än 1 st mjukvara.

Man gör följande:
1. Tömmer bilen på mjukvara helt och hållet.
2. Installerar bara grundmjukvaran och inget mer.

Detta tar rätt många timmar enligt verkstaden som gjorde detta och man behövde support från volvo centralt.

Nu har du mjukvaran som driver rätt ok men dånar och vibrerar.

Du har nu denna mjukvaran med högt tryck och bra driv.....
johanxc skrev:Jag fick höra av ÅF nu på morgonen att det kan vara ett mjukvarufel som omfattar en del serienummer. Det gäller mjukvaran som styr oljetrycket i sluväxeln.

Om du senare servar bilen kommer du automatiskt att få alla moduler som har nyare mjukvara uppgraderad inkl awdn så du får bort vibrationerna men tappar Instant Traction.

Alla bilar ska ju ha fått uppgraderingen vid leverans men nan kan väl ha missat någon bil antar jag då den gått ut med grundversionen.

Då jag inte har uppgraderat mjukvaran alls på service tycker jag att det är rätt mycket buggar i Sensus, Klima och bilen för övrigt. Men jag kan leva med det så länge jag slipper komfortmjukvaran till Gen5 som jag tyckte var ultraslö......

PS, Gen 5 driver betydligt bättre med högtrycksmjukvaran, men den är ändå inte i närheten av en Gen 4 Ds
Från och med Haldex generation 4 finns det bara elektrisk pump till oljetrycket. Den har alltså ingenting alls att göra med motorns vridmoment. Det var de första versionerna av Haldex som drevs av den varvtalsskillnad mellan fram- och bakaxel som motorn byggde upp, när det släppte fram.
av johanxc
Jag hade bilen inlämnad hos ÅF idag, och felet verkar vara värre än "bara" mjukvaran. Mekanikern kunde höra och känna durrandet utan problem, och kollade upp mjukvaran. Den var ok. Därefter testade han även att lägga på andra hjul för att utesluta obalans. Inte heller det hjälpte, så nu är frågan skickad på remiss till Volvo. Får säkert anledning att återkomma kring detta...
av johanxc
Jag har precis hämtat ut bilen från verkstaden...

Först trodde de att problemet berodde på överkapacitet på oljepumpen (till Haldexen). Det är tydligen vanligt vid dessa symptom. Det blev dock inte bättre då de kopplade ur fyrhjuldriften, så det problemet kunde uteslutas (de kopplade ur haldexen genom att rycka säkringen! Dvs lätt att prova själv). De har också testat olika däck för att utesluta det, men problemen kvarstod. Allt pekade då på obalans i kardanaxeln. Denna byttes, och jag hämtade ut bilen imorse. Vibrationerna har blivit bättre, men finns fortfarande kvar. Även verkstadschefen kunde bekräfta det efter en provtur.

Nästa steg är att återgå till däcken och testa om dessa trotts allt också är en del i problemet. Om inte det löser problemen, kommer de förmodligen att bli tvungna att plocka upp en expert från Volvo i Göteborg. Jag fyller på med mer info så fort jag vet något mer...

En intressant detalj som verkstadschefen nämnde var att det var mer problem med vibrationer i Haldex4. Haldex5 har kanske sina fördelar trotts allt. AWD är för övrigt väldigt vanebildande. Har haft en vanlig 2WD som lånebil under en veckas tid och det är en ofantlig skillnad. Det tar tid att komma iväg i hala korsningar. Det drar och sliter lite i ratten vid gaspådrag och väghållningen är generellt mycket sämre. När mina problem med vibrationer är lösta kommer jag att vara grymt nöjd med bilen!
av sweborn
Du kan på ett tidigt stadium ta upp frågan om återköp av bilen då XC70 har problem med kroniska vibrationer (eller AWD generellt). Då blir det ingen "shocker" för din säljare när du tröttnat på att ha bilen på verkstaden. Det är inget okänt problem och ingen okänd lösning på problemet.
av johanxc
Den är inne hos Bilbolaget i Sundsvall igen sedan den 3:e april. Får de inte till det den här gången kommer jag att reklamera (har tagit upp det med säljaren också). Men dessvärre händer det inte mycket. Tack vare VOC kan jag se att de inte har rört bilen sedan den 3:e april kl 14.41 (9 dagar sedan) :-(O) Men innan dess har de provkört den desto mer. Tror de är uppe i 38 mil nu under de snart 4 veckorna på verkstan...

Hur som helst ska de byta hela Haldexpaketet den här gången plus åtgärda en växelväljarvarning som dyker upp då och då
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]