Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
ska montera dragkrok-hur "lurar "man backsensorn
om den ser kroken ?
slå av javisst !
-hur har du löst detta ?
v70 2.5ft summun -09
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har dragkrok tillsammans med Volvos elsats, där det ingår en burk som kallas TRM. Denna TRailer Module pratar med bilens elsystem, och när den får reda på att det hänger en släp där bak, då ser den till att:
  • Backvarnarna inte orsakar nåt tjut.
  • Backvarnarnas avståndsmarkeringar inte visas varken på siluettbilden eller i backkamerans bild.
  • Ledlinjerna i backkamerans bild inte visas, för de är inte relevanta.
  • Övervakning av bromsljus och blinkers på släpen startar.
Huruvida denna information sen används på ytterligare något sätt, av exempelvis motor- eller automatlådestyrning, det vet jag inte. Men det du frågar efter blir helt automatiskt.
Användarvisningsbild
av hollan
På orginal krokar så tjuter inte backvarnaren så länge man inte sätter på nått stort kulskydd
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gör den inte på min bil heller, när bara kroken sitter där. Men det är en klen tröst, för man har ju krok för att dra en släp, och när den kommer i närheten blir det ett jädrans hallå, tills elkabeln till släpen är ansluten, så bilen inser att man har kopplat nåt.
Stänga av backvarnaren är ingen lösning, för då fungerar inte parkeringsvarnaren fram heller, och den fyller ju i ännu högre grad sin funktion när man har släp bakom. När man backar är det lätt att fronten går ut och tar i någonting, om man inte tänker sig för.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]