Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Växellådan (manuell) på min V70II D5 Summum 2008 "gnekar" när jag växlar. Hittar inget bättre ord än just "gnekar", för det är så det låter. Det låter helt klart mest när man växlar "bakåt" i bilen, alltså 1->2, 3->4, 5->6. Omvänt - alltså "framåt" i bilens längdriktning - så låter det ingenting. Det är inga problem i övrigt med växellådan, men det är lite irriterande då det förtar lite av premiumkänslan i bilen.

Jag är tyvärr teknisk idiot, så jag har ingen susning om vad det kan vara, men det låter lite som om det vore något slags gummi-gnällande. Någon som har en aning om vad det kan vara, och vad det i så fall kan tänkas att kosta att åtgärda det?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har något liknande ljud när det är plusgrader ute, har hört att det ska hjälpa att smörja upp växelvajrarna :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av hollan
Precis! Lyft bort luftburken sen smörjer man med krypande smörjmedel vid höljet på växelvajerna ha gärna en kompis som sitter och ruckar i spaken samtidigt

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?