Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alexanderpatriksson
Halloj grabbar,

Inlägget gäller en V70 AWD -98 193hk. 29.500mil.. Kolvar, stakar, & kamrem bytt för 1000 mil sedan
( Dock av tidigare ägare )

Förra veckan bytte jag stift på bilen, Hängde i 5st platina stift från biltema. körde en långsväng.. när bilen plötsligt började misstända.. Var nästintill bomsäker på att porslinet gett sig på ett av stiften. Då jag inte befann mig på min hemort lämnade jag bilen till Mekonomen som efter en stund meddelande att motorn var komplös på 4:ans cyl. ROLIGT!

nåväl. Ryckte kontakten till spridaren och körde till min hemort. Meca bilverkstad kollade kam-inställningen och det visade sig att insugs-kammen står 2 kugg fel.. körde ner kameran och kolven har klarat sig, Dock så kunde de inte finna spegeln för att kolla ventilen men dom var helt säkra på att ventilen/ ventilerna är krökta då de går emot vid minsta lilla.. hur kan en kamrem som är relativt nybytt ( 1000mil ) jättespänd & fin kugga över så? är det 100% säkert att kolven gått emot?

Simma lugnt
/ Alexander
av SubMarine
Verkar lite konstigt att bara ventilerna i en cylinder skulle blivit krokiga? Hur kollade de om kammen stod rätt? Att bara titta på markeringarna vid kåpan säger inte så mycket.
av alexanderpatriksson
Då har jag altså betalat 680:- för ingenting... Hur kan jag kolla så att kammen står rätt?.. Känns ju ovärt att slänga massor pengar på verkstäder som inte gör nått..
av SubMarine
Har du gnista och soppa till cylindern i fråga?

För att kolla om kammarna står rätt så bör man använda tolkar. En tolk låser man vevaxeln med i ett hål som finns under startmotorn och en annan tolk låser kamaxlarna i ett spår i dessa bak på motorn.
av *pettson*
Om bara 4:an gått hädan så har det inget som helst med kamremmen att göra i mina ögon. Alla ventilerna har samma bana och samma clearence. Vilket gör att samtliga ventiler slår mot kolvarna om det är så fel.
Däremot kan en ventil ha kastat in handduken av naturliga skäl. Sånt händer.
av alexanderpatriksson
Givetvis kan en ventil gjort det. Men meca bilverkstad här uppe sade bestämt att det var insugskammen som kuggat två hack och medfört att insugsventilen krötes av kolven. Frågade då om inte motorn borde gått fruktansvärt illa för tidi/sen insprut & att det borde varit totalras på alla cyl. Men det borde det inte vara enligt dem...
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]