Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Hej!

Jag har ett konstigt batteriproblem. Jag har vid 3 tillfällen sedan början på januari 2013 behövt starthjälp pga av urladdat batteri.

Igår åkte jag från Stockholm till Enköping, en resa på nästan 8 mil. Väl framme stänger jag av bilen, lastar ur familjen för att sedan parkera. Bilen var var avstängd max 5 minuter. Men bilen startade inte. Fick starthjälp. Parkerade bilen ute i ca +2 grader. Ca 5 timmar senare skulle vi åka igen och då var det inga problem att starta.

Finns det någon tekniskt kunnig som kan förklara denna "logik"?

Jag skulle kunna acceptera det omvända, men inte att det inte går att starta några minuter efter att jag kört i motorvägsfart i 45 minuter.

Självklart ska jag prata med Volvo om saken på måndag, men jag tar tacksamt emot teorier om möjliga fel.

Bilen rapporterar inget om ev generator- eller laddningsproblem.

Tack på förhand,
Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
ah17 skrev:När du säger "startar inte". Kan du utveckla det lite mer? Var bilen stendöd? Gick startmotorn runt men med dålig kraft osv?
Nej, startmotorn går inte runt, inte ens ett försök att gå runt... Den meddelar att diverse funktioner stängs av (servostyrning osv...).

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
Nu är problemet löst. Nytt batteri gjorde susen. Bilia Haga Norra hjälpte till utan krångel. En gedigen felsökning med diagnostik visade att batteriet inte tog laddning som det skulle. Nytt batteri på garantin.

Intressant att följa arbetet. De testa hur många ampere generatorn lämnade. De mätte hur snabbt batteriet laddades ur. De kunde följa hur batteriet lämnade spänning och ström i realtid - häftigt att se för en amatör som mig.

Fenomenet att den inte ville starta efter att ha varit avstängd 5 minuter (som jag beskriver ovan) kunde återskapas. Det var tydligen så att den ström som radio och belysning mm drog gjorde att spänningen sjönk till 8-9 volt på ett par minuter. Under de 5 timmar den sedan stod lyckades det återhämta sig, men om jag bara hade slagit på tändningen en stund så hade den sista startströmmen också gått åt.

Så, case closed. Dock har vi inte forskat i varför batteriet slutade ta laddning ordentligt...

Felsökning pågår...
Bild

/Fredrik
Användarvisningsbild
av paso
Har också en MY11 D3 tillverkad hösten 2010, som fick nytt batteri på garanti förra veckan. Inte så uppenbara problem men bilen klagade ofta på låg batterinivå bara någon dag efter full laddning. Kanske en dålig batch hösten 2010.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]