Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanxc
Är det någon som har någon erfarenhet av att bilen "durrar" vid en speciell hastighet och belastning? Det är nästan som då man kör över den räfflade mittlinjen med bilen. Då durrar hela bilen till. Bilen är en ny XC70 MY13 som gått ca 700 mil. När jag ligger på 110-120 km/h i svagt motlut, kommer detta durr vid speciella belastningar. Släpper jag gasen lite eller ökar en aning så minskar durret. Det känns som en obalans i någonting. På verkstaden hade de ingen aning, utan var tvungen att boka tid för felsökning.
av johanxc
Jag har testat det. Dvs växla ner till femman, men durret finns kvar. Det känns som om det kommer bakifrån, men har svårt att placera det. Har svårt att tänka mig att motorn och utväxling skulle ligga bakom (men vet egentligen inte). Det är en D4 AWD Aut My13.
av ymmot
Har själv en xc70 4D awd my 13 85mil körda. Inga problem går som en klocka. Låter som du har nåt galet i transmissionen eller nåt däck!
Åk till volvo ta med verkarn ut o kör vänta inte på nån verkstads tid.
av mattish
Ja är det kvar med nerväxling så är det ngt som är konstigt.. Viktigt när du lämnar in är att du är med underprovkörning och visar dom när det inträffar. Annars kommer dom aldrig att hitta ngt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vid någon lägre fart, där automaten ligger kvar på sexans växel ner mot 1200 r/min, kan jag höra något liknande. Men det är någon resonansfrekvens som kommer in där. Lägger jag över i Sportläget (då växlar lådan ner) så försvinner det.
av MrNorth
Hade liknande problem med vår XC60, fast det var runt 50 istället, när varvtalet gick ner runt 1100 varv, då skakade det i ratten och hela inredningen. Fick höra av Volvo att detta var normalt. Sen var jag ovan vid automatlåda, när man körde manuellt växlade man ju ner innan bilen började "skorra"

Numera stör jag mig inte så på det, utan har lärt mig leva med det ;) I-landsproblem förvisso men lite dåligt för en "premium-bil"
av ymmot
De bilar jag ägt har nog ingen haft dylika oljud återkommande. Har väl hänt nån gång att man fått nån störande vibration men har oftas varit nåt enkelt att åtgärda.
Era fel måste sitta i chassit, driv axlar, däck, upphängningar etc. Skulle bli galen o plocka bort del för del för hitta.
Både min förra s80 o nu xc70 går som klockor. Tycker faktiskt att xc70 är lika tyst om inte tystare än min förra s80.
Stå på er hos volvo be dem byta delar där man tror felet kan sitta o provkör.
Ett tips en del däckfabrikat framför allt dubbdäck kan ge vissa konstiga vibrationer o ljud. Ni kanske kan sätta på sommardäcken snabbt o prova.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Min manuella V70 2,5 FT vibrerar mellen 1800 och 1900 varv vid fullgas axxeleration oberoende av växel, det känns lite som att den misständer eller inte går på alla 5 riktigt.. inte några jättevibrationer men ändå störande!

Har optimerat den hos autotech och jag vet inte om problemet fanns redan innan, det vore trevligt om någon mer med samma drivlina kunde testa och skriva här, vet inte om jag ska klaga på autotech eller volvo.
av perhall
Inte ovanligt att dubbfria GY-däck är boven i dramat! Två kolleger har haft samma... men det låter ju mer som transmissionen, dock kan man förvånas över hur ofta det faktiskt är däcken.../PH

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]