Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrand
MrNorth skrev:
chrand skrev:
Även en spellista som man spelar med shuffle kommer till sista låten.
Det har hänt mig också. Då har jag fått markera en ny låt allternativt byta spellista och starta igen.
Är inte meningen med shuffle att den ska slumpmässigt spela låtar ända tills man aktivt säger stopp?

Antar att du menar att du måste plocka upp telefonen, slå in din pinkod, leta upp spotify och börja fibbla med den? Inte så kul när man kör bil, kan ju tycka att Volvo som är så extremt noga med säkerheten inte kunde göra bättre på denna punkten, absolut största anledningen till trafikolyckor är ju när föraren börjar göra annat än att köra bil, och jag känner mig extremt trafikosäker om jag måste börja gräva efter telefonen djupt i jeansfickan och börja fibbla med den när jag borde ha ögonen på vägen/alternatvt ett öga på vägen, ett på lcd-displayen.

hoppas absolut volvo kommer med en sensusuppdatering som gör att man kan styra sin media/musik även med rösten

musik-spotify-låtlista-melodifestivalen-blanda-spela (hur enkelt som helst, egentligen). Men det föutsätter att man struntar i den meningslösa blåtandsstreamingen och kör ex wifi i bilen och bygger en riktig spotifycontroller likt sonos... för att få den ökade funktionaliteten.

En av anledningarna till att jag är så "på" att volvo fortsätter uppdatera sensus, för det finns SÅÅÅ mycket att lägga till här och förbättra.

KOM IGEN VOLVO, DET ÄR 2013!!!! Denna typ av begränsad blåtandskontroll hade vi för 5 år sen...

/S
Nej Shuffle blandar bara låtarna i spellistan och spelar varje låt en gång. Annars får man använda något som heter repeat eller Dyl. Vet dock inte om det går att köra detta på en spellista eller bara på enstaka låtar.

Sedan tror jag inte att Du kan skylla allt på Volvo utan mycket hänger också på de som utveckalar applikationen som använd i telefonen T.ex. spotify. Se bara skillnaderna mellan IOS och Android i nämnda applikation. Önskemålet Du har ang. röststyrningen är nog inte Volvo som skall utveckla utan det ligger nog mer på app tillverkaren Spotify.

Då min telefon sitter i hållare på instrumentbrädan har jag ej de problemen med att byta spellista som Du verkar ha.
Användarvisningsbild
av hållundan
MrNorth skrev:
Momentum skrev:
Med tanke på hur mycket meck det är med alla olika telefoner och olika versioner av SW fungerar det bra tycker jag

Då det gäller Sensus så - bara att uppgradera så får du din röststyrning

Sensus Connected Touch
http://www.youtube.com/watch?v=DBU2jCrV1ds
Nja varför skulle jag betala ytterligare 10-15000 kr för att få touchscreen? Finns väl ingen anledning till att inte den existerande sensus kan byggas ut med ett plugin för exempelvis spotify?

Och varför skulle det vara "meck" med olika telefoner? Problemet med android är väl att innan 4.0 eller nåt så var inte BT 4.0 korrekt implementerat? Och windows phone har varit så litet att de inte brytt sig, Iphone har funkat hyfsat bra från början pga att de har gjort en någorlunda bra implementation av BT... Man ska inte skylla tekniken på dåliga programmerare heller...

Jag tänker såhär, dagens VOC app byggs ut så att den kan accessa ditt spotify-bibliotek (exempelvis). Sen snackar den med sensus via blåtand eller wifi, tror att bt blir det billigaste och enklaste. Sensus tar emot info om playlists etc visar detta i menyn och skickar kommandon via denna "länk".

Borde inte bli vare sig dyrt eller komplicerat. Det är ju exakt så sonos fungerar idag. Enda skillnaden är att din telefon inte blir fjärrkontroll som i sonos fall utan endast en proxy. Fjärrkontrollen blir sensus i bilen med voice och rattfjärr.

Förstår i ärlighetens namn inte varför Volvo gör som de gör med "connected touch"... vad vinner man över den lösning jag föreslog ovan? Lådan kanske är bra för att utöka bilen med wifi-funktionalitet, men finns i min mening ingen anledning att pyssla med touc-skärmar när du har rattkontroller. Testade idag och jag når inte ens skärmen när jag sitter i normal körposition...

Har jobbat som IT-konsult i snart 20 år, med ett antal år inom fordonsindustrin, dock inte (tyvärr) med infotainment.

Nej Volvo, här fattar jag inte vad ni sysslar med. Bygg istället vidare på sensus 3.0, den är inte så gammal (kom väl MY12 eller nåt)...

Vänligen
S
Det var f-nimig det bästa inlägget jag läst på detta forumet. Helt enig med dig!
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är många år sedan jag kastade GPSn som man fick sträcka sig fram för att knappa in adresser mm. Köpte en GPS med BT fjärr och det är väldigt smidigt. Köpte sedan bil med integrerad GPS och rattfjärr. Kör även Sonos i hela huset och även det fungerar klockrent.

Så jag håller oxå med MrNorth om hans inlägg.
av MrNorth
chrand skrev:
Nej Shuffle blandar bara låtarna i spellistan och spelar varje låt en gång. Annars får man använda något som heter repeat eller Dyl. Vet dock inte om det går att köra detta på en spellista eller bara på enstaka låtar.

Sedan tror jag inte att Du kan skylla allt på Volvo utan mycket hänger också på de som utveckalar applikationen som använd i telefonen T.ex. spotify. Se bara skillnaderna mellan IOS och Android i nämnda applikation. Önskemålet Du har ang. röststyrningen är nog inte Volvo som skall utveckla utan det ligger nog mer på app tillverkaren Spotify.

Då min telefon sitter i hållare på instrumentbrädan har jag ej de problemen med att byta spellista som Du verkar ha.
Ahaa det är i min mening icke så genomtänkt då man med denna funktion oundvikligt måste fibbla med telefonen för att antingen starta om spellistan eller byta den. Har umgåtts med några kollegor som också de har konsultat i fordonsindustrin, och en av dem har en Audi och den andre en BMW, modernare modeller. Och de är precis so jag lika bedrövade hur dåliga infotainmentsystem de bilarna har. Du kan göra precis samma sak som i Sensus, fast med i mitt tycke betydligt fulare och krångligare gränssnitt. Det känns som om biltillverkarna helt och hållet har glömt bort detta med musik i bilen, i vilket fall ligger de ett antal år efter i sin tid...

Spotify är ett vinstdrivande företag som vinner på att finnas på så många plattformar som möjligt. Har följt debatten kring windows phone och windows 8 under lång tid och kan nog utan att ljuga säga att spotify har förlorat ganska många premium-kunder (samt teknikfrälsta evangelister som sprider kunskap hos de mindre bevandrade i teknikens värld) i och med deras totala oförmåga att komma med en fungerande spotify-version för WP8. Nu har en beta släppts men den är tyvärr alldeles för buggig för att ha till nåt vettigt. Har hört liknande omdömen om Spotifys Androidversion. Så i teorin borde Spotify vilja finnas på så många plattformar som möjligt för att så många användare som möjligt använder deras tjänster. Och deras "affärspartners" såsom Microsoft, Volvo, etc etc vet i sin tur att många av deras kunder använder Spotify och vill förmodligen gärna att de ska kunna använda tjänsten tillsammans med deras egen produkt. Varför detta fungerar så dåligt i praktiken kan jag inte svara på, har för dåliga kunskaper kring processen kring att utveckla med/för Spotify. Men vad hade en tjänst som Sonos varit om det inte hade gått att streama sitt Spotifybibliotek från den tjänsten? Bevisligen finns det exempel då detta samarbete fungerar bra, men andra på när det inte fungerar bra (Microsofts försök att utveckla en Spotify-klient för WIndows Phone 7.5).

Jag kommer med stort intresse att följa utvecklingen med Connected Touch, men jag tycker det är fel väg att gå. Mervärdet är mycket litet om amn jämför med vad vi har i Sensus 3.0, man får väl bara:

* WiFi Hotspot (en bra feature!)

* Touch-skärm (totalt meningslöst i min mening, det finns rattkontroller som fungerar minst lika bra för det gränssnittet)

* Någon sorts Spotify-integration (vet ej hur denna fungerar, förmodligen har de snott mycket kod från Android-versionen av klienten för att spara tid och pengar)

* Google Maps? (Det finns ju redan en RTI-lösning, vad fyller denna för funktion? Är Volvo missnöjda med sin kartleverantör)

Beklagar, men Connected Touch känns mest som en onödig och dyr leksak, som duplicerar funktionalitet som redan finns.

Misstolka mig inte, jag är absolut för ny teknik, det är det jag jobbar och lever för. Men det finns bra och dåliga sätt att introducera ny teknik på, och detta anser jag hör till ett av de sämre. Det gör dessutom existerande Sensus-kunder oerhört förvirrade. Jag tänker i alla fall, har Volvo helt övergett Sensus och ska helt och hållet utveckla nya features till detta "connected touch" och denna nya plattformen?

Det är spännande, det som händer och vi får väl se hur det artar sig. Men Volvo hade enkelt kunnat ta en massa stilpoäng genom att förädla deras existerande Sensus med Wifi-hotspot, kalender-integration (en riktigt trevlig BMW-feature), en riktig Spotify-integration och en mängt nya röstkommandon (inte så komplicerat som det låter, har utvecklat en del kring detta).

Kan tillägga att jag även kollat en del på Microsofts egna infotainment-lösning för bilar (som heter UVO och sitter i Kia)och den var i ärlighetens namn inte mycket att hänga i julgranen...

Lev väl!
Användarvisningsbild
av hållundan
Man får ju iofs innerligen hoppas att det inte snotts allt för mycket Androidkod från Spotify i det caset.
Sämsta. Junket. Ever. Som du mycket korrekt belyser/hänvisar i det du hört kring Spotify/Android.

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]