Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
hej har ett irreterande fel på min t4-98,den vill ej starta på en gång kan ta 5-6sek innan den tänder till.
Ibland startar den direkt om man ger lite gas men för det mesta svårstartad.
Då jag bytte soppapump o filter så small den igång direkt på 10 start försök men falerade igen,sen märkte jag att tryckte jag in luft ventilen på fuel railsen så startar den direkt ett tag-till min fråga finns det nåt som är trasigt som gör detta fenomen?
Mvh benka
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla om du har bensin i vakumslangen till bränsletrycksreglatorn, det skall va 110% tort i den.

/Martin
av benka1
ok,kika på det förrut och det va lite fuktigt där på anslutningen på insuget!
kan det va den som spökar då?Borde det bli högre eller lägre tryck om den är trasig?
/benka
Användarvisningsbild
av MartinS
Om den läcker surar bilen ner sig när den står avstängd och då är den seg igång. Trycket vid drift är säkert som det skall.

/Martin
av benka1
Ok bra förklaring från dig ska beställa en ny kostar ej så mycket har jag för mig, men jag kom ej
ihåg från vilken sida den fanns o beställa .
Har för mig den kosta under 300:-
Mvh benka
av benka1
brt den verkar vara svindyr-ådalens bildemontering har en webwer tror det är den som sitter på min -den vill dom ha över 2000:- beg kan det verkligen stämma?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bytte på en 00:a för många år sedan, då kostade den 900 spänn. Jag tror ådalen menar något annat.

Om du kollar på nedanstående bild är bränsletrycksregulatorn på en 00:a inringad (jag tror det ser ungefär lika ut på en 98:a, men troligen inte identiskt). Den är delbar och man kan byta bara den undre delen. Från den undre delen går en slang till insuget, det är i denna slangen du skall kolla. Det skall inte finnas tillstymelse till bensin i den. Är det bränsle i den vakumslangen byter man nedre delen av BTR'en.

Bild

/Martiin
av benka1
ok,ser inte ut så där på min direkt,min sitter mot termostatsidan eller mitten av fuelrailens och det sitter en backventil
som reglerar bensin flödet i fuerailen +1matar ledning o retur till tanken och vauccum anslutning till insuget!
Kolla som sagt i fjolhöstas o det kom inge droppar eller så- möjligt tendens till lite fukt!
Bytte tändspolar igår och bilen startar då man vrider på tändningen direkt fast väntar man ett litet tag så börjar det sega igen på starten! Förövrigt så är en slang från insuget trasig (kort böj)den som går ner till insugröret till turbon som reglerar vevhusventilationen fast den har väl inget med brt undertryck att göra?

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24938866 -så ser den ut på min!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]