- tis 05 dec 2006, 20:17
Hej...
Är en glad ägare till en 850 Gle -93 men jag börjar bli galen snart...
Här kommer historien,....
Köpte bilen i April i Sthlm....
körde till och från jobbet ca.15 km enkel resa...utan ngt som helst problem....
En dag stannade motorn en sekund.....när jag körde på Essingeleden för att sedan fortsätta som vanligt...
Ngn vecka kom det igen......död motor i en sekund på Essingeleden....sen gick den som vanligt...
I höst flyttade jag till Norge och samma fenomen uppenbarade sig 2-4 ggr på resans gång...
Men bilen var aldrig svårstartad eller ngt..
Efter några månader i Norge så började bilen misstända på låga varvtal tex...korsningar och rondell körningar
samt att den gick inte på alla fem på låga varvtal...
Men...den gick bra när motorn var kall...
Och åter igen när man skulle hem på eftermiddagen så var det inget fel alls.....
Men säg det som varar..... :shock:
Bilen gick felfritt till jobbet en morgon för att inte starta mer....
Fick felmedellande om att kamaxelgivaren signalen saknades eller var felaktig...
Inhandlade en ny......hjälpte icke.....
Gick ej att starta och när man fick igång den så gick den på 2-3 kanske 4 cylindrar..
Köpte nya "tänd pluggar".....det behövdes.....
Motorn startade och gick som en klocka men när den blev varm så gick den inte på alla 5 cyl längre utan den stannade....
Fick en ny felkod... "Spjällägesgivarsignal saknas eller är felaktig ."
Är det någon som kan ha en misstanke om vad det är som "manglar" (felar) på detta elektronikens under.???
Under pansaret så är det en 2,5 lit 20V 103 Kw -93
Från en desperat exilsvensk......som måste till Sverige i December för att besiktiga..
Är en glad ägare till en 850 Gle -93 men jag börjar bli galen snart...
Här kommer historien,....
Köpte bilen i April i Sthlm....
körde till och från jobbet ca.15 km enkel resa...utan ngt som helst problem....
En dag stannade motorn en sekund.....när jag körde på Essingeleden för att sedan fortsätta som vanligt...
Ngn vecka kom det igen......död motor i en sekund på Essingeleden....sen gick den som vanligt...
I höst flyttade jag till Norge och samma fenomen uppenbarade sig 2-4 ggr på resans gång...
Men bilen var aldrig svårstartad eller ngt..
Efter några månader i Norge så började bilen misstända på låga varvtal tex...korsningar och rondell körningar
samt att den gick inte på alla fem på låga varvtal...
Men...den gick bra när motorn var kall...
Och åter igen när man skulle hem på eftermiddagen så var det inget fel alls.....
Men säg det som varar..... :shock:
Bilen gick felfritt till jobbet en morgon för att inte starta mer....
Fick felmedellande om att kamaxelgivaren signalen saknades eller var felaktig...
Inhandlade en ny......hjälpte icke.....
Gick ej att starta och när man fick igång den så gick den på 2-3 kanske 4 cylindrar..
Köpte nya "tänd pluggar".....det behövdes.....
Motorn startade och gick som en klocka men när den blev varm så gick den inte på alla 5 cyl längre utan den stannade....
Fick en ny felkod... "Spjällägesgivarsignal saknas eller är felaktig ."
Är det någon som kan ha en misstanke om vad det är som "manglar" (felar) på detta elektronikens under.???
Under pansaret så är det en 2,5 lit 20V 103 Kw -93
Från en desperat exilsvensk......som måste till Sverige i December för att besiktiga..