- tor 31 jan 2013, 10:21
Det var ett nytt monterat och uppdaterad på Volvo. Och det skulle lära sig men icke har kört 30mil ska och byta .
Moderator: Moderatorer
945:an skrev:Nu har man fått bilen och dom säger att den ska göra så att det ska vara lite fördröjning på gasen innan den sjunker till tomgång .Men det blir ju så att den drar i korsningar när varven inte är tomgång utan 1400varv kan det vara för att det är ny spjäll och program vara ?Du verkar ha en del problem med spjället/tomgången.
det ska vara lite fördröjning på gasen innan den sjunker till tomgångNja, som en förklaring till dina problem låter det som b-shit, visst, om jag frikopplar och släpper gasen så går den ju inte direkt ner. Det är mjukvarustyrt (tror jag), jag upplever det ungefär som på en gammal hederlig "dum" motor. Endast någon gång emellanåt kan jag uppleva det som en lite onaturlig fördröjning innan varvtalet sjunker - men aldrig att den skulle stanna ovanför normal tomgång, eller att den t.o.m. skulle "dra" om jag släpper gasen och motorbromsar.
jarfa skrev:Är sjukt intresserad att få veta hur spjällhusen "Magneti Marelli" är uppbyggda invändigt. Spjällhustypen jag menar är dom som sitter i Volvobilar som min V70:a från år 2001. Jag är också intresserad av hur man lämpligast öppnar dessa. Kan man "bända" loss plastgavlarna utan att öppna botten. Bottenplåten, tror jag, är fastklistran med någon typ av elastisk massa. Spjällaxeln verkar vara lagrad i gavlarna. Potentiometrarna som jag skulle vilja komma åt måste vara placerade under gavlarna.Håller med dig i varenda ord du skriver. Är grymt sugen på att titta på motståndsbanorna och vilken elektronik som är inbyggt i dessa problematiska spjäll. Jobbar med elektronik hela dagarna så man snöar lätt in i dessa ämnen! :D
Finns det någon som har vågat öppna ett spjällhus av den här typen eller på något sätt kan informera i ämnet så skulle jag vara mycket tacksam för det. Själv har jag inte vågat öppna med risk att bilen blir stående. Jag kan också tänka mig att, till en rimlig kostnad, köpa ett trasigt spjäll för att själv slakta en och undersöka uppbyggnaden.
Tacksam för alla synpunkter i ämnet.