Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rooster
Funderar på att införskaffa mig lite teknisk utrustning för eget bruk.
Är helt novis när det gäller detta men har ändå lätt för att lära mig.
Vad jag pratar om är felkodsläsare, scanner mm.
Någon som har tips om vad som kan vara bra att ha, gärna namn på produkterna och vad dom är till för.
Tack på förhand...
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vill du kunna läsa generella OBD koder, så fungerar i princip vilken läsare som helst, Biltema etc etc
Vill du kunna läsa ut specifika koder ur Volvo, så rekommenderas VIDA/DICE som går att beställa från Kina för ca en tusenlapp.
Användarvisningsbild
av Jago
Jag kör med Autel Maxidiag Elite MD 802 All System (långt namn :???: ) http://www.autel.us/Products/md802.htm Funkar väldigt bra och det går att koppla upp sig till i stort sett alla bilar med OBD II. Läser och släcker alla felkoder. Väldigt enkel att använda och enkla menyer.
Enda nackdelarna är eg att jag inte kan släcka servicelampan med den på volvon och att den inte kan hämta in VIN på bilar före 2001.Tex på BMW och Audi måste jag veta motorkod,tillverkningsår och månad,men det är ju lätt att ta reda på.

Har även Vida och Dice,men betydligt krångligare att använda och strulade en hel del innan jag fick det att funka.
Nackdelen där är att man måste släpa med sig laptopen ut. Den andra betydligt smidigare och mer användarvänlig.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jago skrev:http://www.prylteknik.se/maxidiag-elite ... -p-39.html.
Köpte den här. Den kostar en del,men kan säga att den är värd varenda krona och den har betalat sig redan :)
Tycker den var i saftigaste laget prismässigt. Om man inte behöver kunna ansluta sig till flera olika bilmärken så finns det ingen anledning att köpa en så dyr felkodsläsare. VIDA / DICE fungerar utmärkt så länge man uppfyller systemkraven o kostar runt en tusenlapp.
Där får man också tips och hjälp vid felsökning.
Visst, ska man ta med pris för laptop också så kostar ju även VIDA / DICE en slant, men är man bara ute för Volvo så är det nog det bästa man kan ha.
Användarvisningsbild
av Jago
Jag har ju själv tre olika märken på bil så denna var ju ett självklart val. Har kört med piratprogram som Carsoft,Inpa,Vagcom mfl och nu Vida i ganska många år nu. Men tröttnat,för dom krånglar alltid förr eller senare.
Har blivit bekväm av mig numera :wink:
av rooster
Mer specifikt Jackson75, vad heter dessa 1000:- vida/dice produkter
och var kan man finna dom?
Ingår mjukvara eller köper man till det separat?
Skillnaden mellan vida/dice och elm 327 vad är det?
Är det som jag uppfattar det att vida/dice är volvorelaterat?
Tack på förhand...
//rooster
Användarvisningsbild
av joel80
Hur stor skillnad i kompetens och funktion är det på de billiga bluetooth-läsarna som man kan koppla till läsplatta/mobil mot för de här dyrare historierna med VIDA/DICE?

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]