Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slipbert
Nu är det dags att ta tag i nästa problem. Har ett klonkande ljud vänster fram när jag kör över gupp/bulor. Bilen vibrera inget eller uppför sig lustigt på något sett. Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
På min var det dom korta stagen med gummi bussningar i båda ändar till krängningshämmarstaget. Den ena var helt av (rostat), bytte då samtliga bussningar i framvagnen och fick en helt "ny" bil. Spindellederna var bytta av tidigare ägare strax innan, annars kan det nog "klonka" där också

Mvh
Lennart
av slipbert
ska hissa upp bilen i morgon. Är det något speciellt jag ska titta eller dra i morgon? Fjäderbenlagring upp vid motorhuven ser stum och gummit är helt och fint ut.
Användarvisningsbild
av emwtur
hur många mil har bilen gått ?

om det bara "klonkar" vid "små" bulor kan det vara dämparen - har varit ute för det på två 740/940
av TourettesGuy
Troligtvis en kulled/spindelled som börjar glappa så var det på min....krama om framhjulen och vicka på dom när dom är upphissade å se om det glappar lite, minsta lilla glapp kan låta mkt då hela bilens vikt ligger på vid körning.
av slipbert
Bilen har gått 23 tusen mil. Tvivlar på att det är stötdämparen då den fjädrar bra när man gungar bilen och går fint när man kör. Kollade fjäderbenslagringen och den verkade inte så dålig den heller. Låter som det är nere vid hjulet om man säger så.
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag letade länge efter vad som klonkade på min 940.
varje gång jag lyfte upp bilen och bände och drog så hittade jag ... inget.
ända tills jag insåg att dämparen slitit en "midja" på stången - det glappade inte något alls när hjulet var i luften :-)
ryckte jag som f..n i överkant på hjulet när bilen stod på backen kunde jag få fram ett glapp.
av Eirike93
Krängningshämmarstagen var det på min bil, dessa känner du om det är genom att palla upp båda framhjulen och rycka i stagen!
Kan va lite klurigt att se om det är dom, ett annat sätt är ju att gunga bilen fram och tillbaka, då kanske ljudet uppstår och du kan lokalisera det lättare när du står utanför och lyssnar/ser! :)
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]