Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#730635
Camel skrev:
McDonald skrev:T3'ans låda är konstigt nog högre växlad, tycker det borde vara tvärtom
Det är vanligt förekommande att den lite motorstarkare modellen har något lägre utväxling för att förstärka prestandaskillnaden. Den som väljer T4 prioriterar sannolikt prestanda något högre än bränsleförbrukning jämfört med den som väljer T3. Samma skillnad fanns på V70N 2,4 med 140 hk resp. 170 hk. Den starkare motorn hade lite lägre utväxling. Även Ford Focus MK1 hade samma skillnad på bensin 1,6 jämfört med bensin 2,0 där modellen med den större motorn hade hysteriskt låg utväxling.

Ett undantag som bekräftar regeln är min nuvarande 2,5FT, den är extremt högt utväxlad men har samtidigt en hyfsat stark motor. :D
Det är lätt att idealisera fördelarna med högre utväxling... men en sak är klar: vi är alla glada över att 2,5FT inte har 2,0F:s utväxling och tvärtom:)/PH
#732123
Försök till sammanfattning av möjliga anomalier T3 vs T4 gällande V40 2013-:

Vridmoment: Lika laddtryck (liksom "overboost") => Lika maxvärde, dock tillåts T4:ans momentkurva bibehålla ett högre värde högre upp i varvtalet, därav +30bhp

Växellåda: Olika drevsatser, B6-D2/B6-G5d där T4:ans är tätstegad

Slutväxel: Lika alt. är T3 högre växlad?

Ingen skillnad alls i övrigt vad gäller chassie, rustningsnivå, sättningar, koppling, etc?
#732257
s6025t skrev:Växellåda o drevsats är samma i både T3 o T4 till V40 båda har samma slutväxel o samma hastighet vid1000 varv/min (51,5) så den ända skillnaden är effekten i motorn
http://www.volvobil.se/documents/doc/Te ... o_2013.xls
Det är fel i det databladet du hänvisar till, de har olika växellådor.
Fler fel i databladet.... 120 kpa turbotryck.... ska vara 220
#732950
EddyBaggio skrev:Ni som testat T3, räcker motorn för att bilen ska kännas körglad? :D
ja!
Känns bilen bättre när man har T4 i? Nja. I min mening är det om man har manuellåda(Fördel) eller automat som definierar körglädje och inte motorerna(Tänker specifikt på mellan T3 och T4 nu, inte de andra motorerna)
#733966
@McDonald:

"Det är fel i det databladet du hänvisar till, de har olika växellådor.
Fler fel i databladet.... 120 kpa turbotryck.... ska vara 220"

Källor? Finns andra/reviderade datablad?

1) Vilka växellådor finns i så fall till den svenska marknaden för T3 resp. T4 my 2013? My 2014?

2) Vilket övertryck har T3 och T4 vid normalt lufttryck?

3) Om jag har förstått rätt är denna motor av den s.k. Princetypen? Hur långt har den egentligen provats vad gäller högsta kontinuerliga laddtryck dvs vridmoment, etc, av Volvo och T3-T4 basen?

4) Hur stor momentreservkapacitet finns i hela drivlinan på en T3/T4, manuell liksom dubbelkopplingslådan?

5) Är det klarlagt att Volvos dubbelkopplingslåda är sämre än den manuella (mer än en typ...?) både vad gäller förbrukning liksom prestanda för V40 T4?
#733969
3. Princemotor? Det är ju bmw/psamotorer. Det är en ford ecoboost.

4. Momentreserv..?

5. Oh ja. 0-100 går från 7,7s till 8,4(!!!!) mao ca 10% sämre accelerationsprestanda.
Förbrukningen anges gå från 5,5 till 6,1. Om detta är ett körcykelspöke eller ej beror nog extremt mycket på ditt körmönster. För lands/motorvägsplogande kommer förbrukningen troligen vara i princip identisk.
#733981
@crumpets

Tack för korrigeringen.

Omformulerad fråga:
3) Om jag har förstått rätt är denna motor av den den s.k. Ford Ecoboost-typen? Hur långt har den egentligen provats vad gäller högsta kontinuerliga laddtryck dvs vridmoment, etc, av Volvo och T3-T4 basen?

Momentreserv:
Vilken högsta momentpåkänning tål den kpl drivlinan på en T3/T4, manuell liksom dubbelkopplingslådan?

Hittar ej många kommentarer gällande V40 T4 med dubbelkopplingslådan; finns positiva upplevelser?

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]