Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KJH
Tjena,
Vi funderar på att skaffa en XC90 my03-my05... funderar på om man ska välja 2,5T eller T6?? :roll:
Drar lite husvagn... men mest normal körning fullproppad i ungar...
Servicekostnader, bränsleförbrukning,vanliga fel olika årsmodeller osv osv! Fördelar o nackdelar emottages gärna 8)

Mvh// KJH
Användarvisningsbild
av hollan
Lådorna på t6 är katastrof så mitt råd är 2,5t eller kanske en v8 dom har ju börjat rammla ner i pris
Användarvisningsbild
av mhunter
Är inte D5 ett alternativ?
av KJH
Har hört lådorna e kass... Vi hade tänkt 2,5T eftersom det känns som den drar minst bränsle? Eller?
D5 e ju trevligt men skatten är för hög så det lönar sej inte tyvärr....
Användarvisningsbild
av crumpets
2.5t drar nog ungefär lika mycket som T6 men billigare skatt billigare service (om än marginellt, det vet jag inte, men kräver mindre stift och olja), billigare försäkring, och mycket bättre hållbarhet. Fast slöare såklart.
Jag har en automatväxlad 2.5T -06. Jag valde 2.5T pga den kassa lådan i T6 och bränsleförbrukningen. Men gå inte och tro att 2.5T är snål för då blir du besviken. Jag har kört min under litern en enda gång och då var det nedförsbacke, solen i nacken och månen stod i rätt fas! Kör en del småsvängar och ibland in till stan, dvs. knappt 2 mil och då kring 1.3L/milen.
Användarvisningsbild
av mhunter
KJH skrev:Har hört lådorna e kass... Vi hade tänkt 2,5T eftersom det känns som den drar minst bränsle? Eller?
D5 e ju trevligt men skatten är för hög så det lönar sej inte tyvärr....
Hur tänkte du nu, Kör ni såå extremt lite? Jag går break even vid strax över 600mil/år, och det är snabbt gjort. Sen är det bara besparing.. Dieseln drar såpass mycket mindre att det blir billigare totalt sett (milkostnad) trots en högre skatt. Sen har dieseln ett skönt vrid som är trevligt vid dragkörning :D
Användarvisningsbild
av Tone
Föreslår att du provkör både en 2,5T och en D5. Ganska säker att du kommer tycka att D5:an "lönar sig" Lycka till :D
av Svarte
Kör själv knappt 1000mil om året och har en D5:a och tycker det lönar sig bättre än 2.5t.
Försäkringen är billigare på d5:an än 2.5t. Kan varmt rekommendera dieseln. Dom brukar också vara bättre utrustade än 2.5t.
Oavsett vilken du väljer får du go komfort... Lycka till

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]