Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
joel80 skrev:
Om du läser avtalet bör det framgå att du kan få betala extra (att avtalet och månadskostnaden räknas om) om du vid servicetillfällena kört längre än du har avtalat om.
Om du t.ex kört 1900 mil första året klarar du dig nog med hänvisning till de 500 milen över.. men du får inte de "extramilen" tillgodo. Så om du vid nästa års-service kört 3600 mil blir det en uppräkning av ditt avtal.. så tolkade jag mitt avtal på den D3:a MY13 som jag hämtade ut i början av januari. Jag kör däremot mer och har avtal på 2700 mil per år och betalar ca 270kr/mån för det.
Låter som ett bra pris med tanke på körsträckan.

Ur avtalsvillkoren:
'"Över-/Undermilsjustering
a) Återförsäljaren har rätt att när som helst, i samband med
verkstadsbesök eller på annat sätt, kontrollera om den verkliga
körsträckan på årsbasis stämmer överens med den avtalade årliga
körsträckan.
b) Så snart Kunden har anledning att tro att den avtalade årliga
körsträckan kommer att överskridas, skall Kunden meddela detta
till Återförsäljaren.
c) Nytt pris: Återförsäljaren har rätt att justera månadsavgiften för
avtalsperiodens återstående månader om fordonets verkliga
mätarställning överstiger beräknad mätarställning med mer än 500
mil. Beräknad mätarställning är den mätarställning som borde ha
uppnåtts vid avstämningstillfället om den avtalade årliga
körsträckan hade följts. Det nya priset är det pris som skulle ha
gällt om korrekt årlig körsträcka hade angivits när avtalet
tecknades alternativt förnyades.
"

Är ingen jurist men om det är som du säger så tycker jag det är helt överflödigt att använda ordet år/årlig i texterna ovan. Leder ju bara till en massa käbbel om hur man skall tolka villkoren.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker att det tydliggör att även de tidigare åren har betydelse. I och med att det står som det gör tydligör det ju att även de tidigare årens mil räknas in vid år två och tre. Extramilen ackumuleras alltså på den årliga sträckan.
av mattish
dst02 skrev:
perhall skrev:DRIVe har ju det dyra partikelfilterbytet vid 12 000 mil (10 000 ca + ord service) men när ska D3:s partikelfilter bytas och vad kostar det? Ingen här på forumet har nämnt det som ett problem.

Det verkar ju rätt mycket dyrare med service till diesel allmänt och dyrare försäkring när jag har kollat.

Funderar på en diesel men är tveksam till om det blir så mycket billigare i slutändan...

PH

Trodde du hade full koll på de här så som du har kommenterat,dömt och haft dig om hur kass drive är i jämförelse med D3 mfl och haft
åtskilliga utlägg om hur dyr driven är att serva jämfört med de andra.
Partikelfiltret vad Jag vet byts inte på drive/d2 heller, den har också regeneerering eller så va de bara nåt mjukvarufel på min bil där regeneereingen startade emellanåt.

Vilket trådlyft... Motorerna som nämns är inte likadana i hela tråden längre..
Användarvisningsbild
av V9097
joel80 skrev:Kanske skiljer på samma sätt som med verkstadspriser. Jag finns i Gävle... Men du.. det kanske är ungefär samma pris.. jag är egenföretagare och tänker det mesta efter avdragen moms.. Med moms är det strax över 330kr.

Fick "silverpaketet" hos återförsäljaren som innebar att jag i det priset när det är dags för service kan plocka ut en hyrbil. Tyckte jag lät bra.. vill inte bli stående bil-lös under servicedag.
Jag tecknade mitt avtal i Upplands Väsby, och har fri lånebil i samband med service. Så det blir väl ungefär samma pengar då, eftersom jag köper privat inkl moms.
Användarvisningsbild
av ah17
joel80 skrev:Jag tycker att det tydliggör att även de tidigare åren har betydelse. I och med att det står som det gör tydligör det ju att även de tidigare årens mil räknas in vid år två och tre. Extramilen ackumuleras alltså på den årliga sträckan.
Så tolkar inte jag begreppet årsbasis. Det spelar dock mindre roll i verkligheten. Det kommer inte bli billigare att köra 1900mil istället för 1500mil hur gärna man än vill. Man kan ju ringa Volvo och fråga genom att vända på det.

Kund: "jo jag har tecknat för 2000mil om året i tre år men nu visar det sig att det blev bara 5000mil totalt så jag vill ha pengar tillbaka."
Volvo: "Nej men är ju bara 333mil/år som skiljer så det blir inga pengar tillbaka"

undrar om de låtit annorlunda om man då vänder på steken....
Användarvisningsbild
av joel80
Man kan få sänkt kostnad om det visar sig att man kör mindre. Det är samma villkor åt båda hållen i avtalet.
av perhall
dst02 skrev:
perhall skrev:DRIVe har ju det dyra partikelfilterbytet vid 12 000 mil (10 000 ca + ord service) men när ska D3:s partikelfilter bytas och vad kostar det? Ingen här på forumet har nämnt det som ett problem.

Det verkar ju rätt mycket dyrare med service till diesel allmänt och dyrare försäkring när jag har kollat.

Funderar på en diesel men är tveksam till om det blir så mycket billigare i slutändan...

PH

Trodde du hade full koll på de här så som du har kommenterat,dömt och haft dig om hur kass drive är i jämförelse med D3 mfl och haft
åtskilliga utlägg om hur dyr driven är att serva jämfört med de andra.
Partikelfiltret vad Jag vet byts inte på drive/d2 heller, den har också regeneerering eller så va de bara nåt mjukvarufel på min bil där regeneereingen startade emellanåt.
Nu får du faktiskt skärpa dig!!! Jag har aldrig dömt ut DRIVEn och jag har aldrig skrivit att den är kass. Antingen blandar du ihop mig med nån annan eller så har du extremt dåligt minne. Oavsett vilket så skärp dig!! Din ton här på forumet är under all kritik. Det är väl du om någon som har dömt ut DRIVen! Dessutom är din svenska närmast obegriplig, jag förstår inte vad "utlägg" betyder, för några såna har jag inte haft./PH
Jag tror det finns ett reducerat servicepaket till diesel om man kör under 1500 mil per år. En T4f har oljebyte var1000e eller 1500 mil och efter andra servicen vid 3000 mil 2 a året görs vanlig service. tror det var något liknande med dieselbilar som går under 1500 mil/ år. kolla med era volvoverkstäder

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]