Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
När jag drar i handbromsen visst är det bara dom klossar inne i broms skivan som rör sig?
inte klossarna på utsidan också?

de på utsidan bromsar när jag bromsar med pedal ?

eller har jag helt fel?
av dalldall
helt rätt! vissa bilar har handbroms som påverkar klossarna, fast det e sämre på alla sätt o vis. backar heter det inne i skivan.
Användarvisningsbild
av Jackson75
dalldall skrev:helt rätt! vissa bilar har handbroms som påverkar klossarna, fast det e sämre på alla sätt o vis. backar heter det inne i skivan.
Varför är det sämre på alla sätt o vis?
av rid54
Hur bra det är beror på konstruktionen hos bromsoken. På vissa bilar funkar detta perfekt! Volvos lösning med en minitrumma för handbroms med backar är en i princip oduglig kompromiss. Har aldrig haft nån Volvo som haft riktigt verkningsfull handbroms med den konstruktionen. Dessutom är den oerhört känslig för att man använder den för lite (typ automatbilar).
/RID
Användarvisningsbild
av Ringhede
Dessutom är Volvos lösning skitkass.

Där beläggen lossnar efter ett par år från själva bromsbackarna och kan förstöra en del. Numera går det renovera till hyffsat pris.
Men bara en sådan skitlösning där beläggen lossnar.

Visst kan man göra fel vid konstruktion men då förväntas en ny version som fungerar men häpp inte så,

(gillar Volvo ändå)

Till det positiva. Hyffsat enkelt att meka med själv. Hyffsat bra priser på orginaldelar.
(för mig finns bara ett fabrikat på reservdelar till bromsar, Volvo orginal)

/Roland
av wohlfie
Nu har jag byt
Broms skivan bak på båda sidorna.. samt klossar.. och handbromsens klossar

Och handbromsen tar utmärkt. och man ser att det rör sig lite när man drar i handbromsen...

Men ändå så blir fälgen varm bara på passagerar sidan bak.

det går att ta i fälgen men känner man på motsatt sida så är den kall. och själva broms skivan ytters lite varm.

passagerar sidan går ej att ta i broms skivan och ibland ryker det.

Vad ska jag göra? Vet inte vad jag ska fel söka längre... Finns det någon inställning för höger och vänster så de tar olika?
Dock så tycker jag det rör sig typ 4-5mm när jag drar i handbromsen. på båda sidorna.

Kan det vara något strul med hjul lagret? som gör att det blir varmt.
Dock så blir det inte varje gång.. bara ibland, det som förvirrar mig ännu mer.

Tips.
av puddrik
när jag hade något liknande så var det bromsoket som kärvade och alltså färdbromsen som låg till
bytade ok och problemet försvann
av wohlfie
puddrik skrev:när jag hade något liknande så var det bromsoket som kärvade och alltså färdbromsen som låg till
bytade ok och problemet försvann
Ja satt och fundera på det med.. kanske ska plocka ner och göra rent och se om det går och motionera det lite.. för det såg lite rostigt ut.
Ska ta testa det....

Skulle det vara lagret tycker ja det borde bli ljud eller något glapp.
av dalldall
handbroms i oken e en onödigt dyr o komplicerad konstruktion som kräver sitt underhåll för att fungera. fråga alla audiägare vad dom tycker. jag har då aldrig haft problem med varken volvos eller bmws handbroms, gäller o smörja o justera ordentligt, visst kanske det finns bilar med handbroms som tar bättre men till normal användning funkar det bra.
av kilowatt
Det kan ju vara bromslangen som ä r tät invändigt, så bromsen inte går tillbaka från hjulet, ett vanligt fel på äldre bilar,
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]