Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasofy
Jag har en bakåtvänd bilbarnstol i min V40 från Maxi-Cosi. Jag har lagt upp ett utförligt test på min blogg, där nya föräldrar kan läsa om för- och nackdelar med Maxi-Cosi Mobi stolen i V40. Jag hoppas också att genom testet få fler nya föräldrar ute i världen att låta sina barn åka bakåtvänt.

http://www.myv40.com/2013/02/rear-facin ... -seat.html

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ett litet problem med bakåtvänd stol i framför allt vår privata bil.. En Hyundai I30. Det är lite trångt med plats för benen för den som sitter bredvid föraren med det funkar att ha den bakom ändå.. men dottern börjar bli stor.. snart 2 år och det är trångt för hennes ben. Det enda alternativet vi har är att resa upp så lutningen minskar, men då det redan nu känns som om huvudet på dottern bara hänger framåt när hon somnar känns det dåligt.. Antingen trångt för benen eller rejält hängande huvud när hon somnar.. pest eller kolera.
Hur löser ni sånt här? Hm..

Jag längtar tills vi kan vända henne.. (Jag vet.. sjukt mkt säkrare att åka bakåt så vi väntar minst ett år till.)

Stolen är en Britax HI-way..
av hasofy
xerys2012 skrev:Om du har stol o dotter bak, hur mycket utrymme finns det kvar för en passagerare i framsätt då?
Det finns tillräckligt med plats för min partner som är 1,72, men knappt för mig med mina 1,86. Stolen är relativt stor och sitter långt ut på sätet, vilket ger bra benutrymme för barnet, men minskar benutrymmet för passageraren framför.
av hasofy
joel80 skrev:Jag har ett litet problem med bakåtvänd stol i framför allt vår privata bil.. En Hyundai I30. Det är lite trångt med plats för benen för den som sitter bredvid föraren med det funkar att ha den bakom ändå.. men dottern börjar bli stor.. snart 2 år och det är trångt för hennes ben. Det enda alternativet vi har är att resa upp så lutningen minskar, men då det redan nu känns som om huvudet på dottern bara hänger framåt när hon somnar känns det dåligt.. Antingen trångt för benen eller rejält hängande huvud när hon somnar.. pest eller kolera.
Hur löser ni sånt här? Hm..

Jag längtar tills vi kan vända henne.. (Jag vet.. sjukt mkt säkrare att åka bakåt så vi väntar minst ett år till.)

Stolen är en Britax HI-way..

Det beror på stolen. Den ger mer benutrymme för passageraren framför på bekostnad barnets benutrymme. Det omvända gäller för vår Maxi-Cosi Mobi, som kan monteras längre ut på sätet för mer benutrymme för barnet, på bekostnad av passagerarens benutrymme.

Vi har vår stol i framsätet istället, som framskjuten till instrumentbrädan ger bra benutrymme för passageraren bakom. Om du har stolen i framsätet kan du luta det, för lite mer benutrymme för barnet.

Vår dotter är också snart två och har mycket plats för benen trots liten lutning på passagerarsätet, som du kan se på bloggen. Vi ska ha henne bakåtvänd minst ett år till som ni, kanske två, för säkerhetens skull.
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. hur kan det bero på stolen? Alltså som det är nu är ju benutrymmet för både barnet och passageraren fram rätt litet. Jag har stolen så långt fram i bilen jag kan.. och att man fortfarande ska kunna sitta i framsätet. Tar jag fram framsätesstolen mer blir det så klart mer plats för benen för barnet men då går det verkligen inte att sitta i framsätet.
Jag får kanske stänga av airbagen och flytta stole till framsätet. Tråkigare när man åker långt eller har andra med sig i bilen utan barn.. man blir lite av taxichaffis då bara.

Jag skrev förresten fel modell på stolen.. det är en "Britax Two-Way Elite" vi har.
av hasofy
Maxi-Cosi kan monteras längre ut på sätet. Det finns nog ingen annan lösning för er än att flytta stolen till framsätet. Bakåtvända stolar tar mer plats, men för oss är barnets säkerhet det viktigaste.
av hasofy
joel80 skrev: Jag får kanske stänga av airbagen och flytta stolen till framsätet. Tråkigare när man åker långt eller har andra med sig i bilen utan barn.. man blir lite av taxichaffis då bara.
Har du testat? Funkar det bra hos dig?

Jag tar vanligen ut stolen för pendlande till jobbet och monterar den mestadels för helger. Monteringen av min stol tar mellan en och två minuter, efter att jag lärt mig det ordentligt. Kör du mycket med barn under veckan är det dock inget alternativ.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]