Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bor inte i Örebro, jag bor utanför i ett mindre samhälle. Och med stadskörning menar jag många start/stopp + att bilen stängs av efter 3-4 minuter. bor ni runt örebro kan ni följa med mig 1 vecka om ni nu inte tror mig.

När jag hämtade bilen och ca 1 vecka efter körde jag runt 1.4/mil innan jag "lärde" mig hur bilen är.
Jag har väl helt enkelt en annan motor än er andra då :)
Grattis! Du är den enda som lyckas köra en bil under EU-mix (även om nu 2,5FT råkar ha en ovanligt ärlig sådan för att vara en modern bil). Jag körde min 528i-83 under deklarerade 1,14 så det kanske går.../PH
cbagling skrev:Bor inte i Örebro, jag bor utanför i ett mindre samhälle. Och med stadskörning menar jag många start/stopp + att bilen stängs av efter 3-4 minuter. bor ni runt örebro kan ni följa med mig 1 vecka om ni nu inte tror mig.

När jag hämtade bilen och ca 1 vecka efter körde jag runt 1.4/mil innan jag "lärde" mig hur bilen är.
Jag har väl helt enkelt en annan motor än er andra då :)
Eller så kör du fortfarande runt på den BENSINEN som fanns i tanken då du köpte den....
Min V50 1.8F -06 jag hade tidigare lyckades jag vid något enstaka tillfälle köra på under 10l/100km på E85. (Mätt vid pump.)
Normalt låg jag på 11-11,5l/100km.. då med en ganska tung gasfot och mycket motorväg i 125-130km/h.
Körde jag på bensin hamnade jag ofta på runt 9l/100km. Vid medvetet lugn körning en tank kom jag ner till 7.9l/100km med bensin.

Med husvagn låg den med E85 på 13,5-14,5l/100km.
Är ni lite attraherade av siffror kan ni kolla den på http://www.fuelly.com/driver/joel80/v50
:)
Eftersom tyska ams sällan lyckas köra bilar under EU-mix på en utpräglad snålrunda är det ju imponerande att en 2,5FT-ägare inte lyckas få upp sin bil i EU-mixen för bensin (0,97) trots stadskörning och stort gaspådrag, och trots att etanol drar ca 35% mer än bensin.../PH
Stadskörning för mig är snittfarter UNDER 30 km/h.

Att köra i en stad är en inte samma sak som stadskörning...
Stadskörning för min T4 kan vara mellan 0,75 och 1,5 l/mil - i det förra fallet långsam o försiktig cruising nattetid på 50- och 70-vägar, ofta grönt, i det senare fallet hetsig körning i rusningstrafik.../PH
Finns inte en chans att köra en 2.5FT Automat under litern med E85 vid blandad körning och kallstarter osv! Jag ligger runt 1.1l/mil vid snålkörning på landsväg på sommaren. Undrar om man ens kan komma under litern med bensin i tanken vid blandad körning? :roll:
Användarvisningsbild
av Giggs
Förstår inte riktigt vitsen med att skaffa en 2,5FT för att sen pressa sig själv till att köra så snålt som möjligt.
Finns väl andra motoalternativ som gör den utmaningen mer befriande för att komma undan höga bränslekostnader.
Självfallet är det inget fel att utmana sig själv och hitta en smartare och en mer ekonomisk bilkörning, det gör även jag, speciellt nu under vinterhalvåret, men var är det roliga i en 2,5FT om man aldrig får höra den varva lite emellanåt? :)
jag ligger alltid runt litern (1,06 nu) total blandad körning och jag får inspiration emellanåt då det är fullgas längre sträckor men för det mesta +10km farthållare när jag kör landsväg och jag bor i en mindre ort så det är sällan rödljuskörning.
Jag har aldrig tankat annat än E85 och har samma autotechtrimning som ovan.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.