Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morson1
Gäller 850 GLT -93

Har en längre tid haft ett skorrande ljud från urtrampningslagret (tror jag). Hade planerat att få det bytt nu framöver men så hände lite annan skit så ekonomin tog tvärstopp. Hursomhelst så var jag ute och körde igår, skulle växla mellan ettan och tvåan på ganska högt varv, det rasslade till utav h-e men till slut gick tvåan i. När jag sen skulle i med trean märkte jag att något hade hänt, det gick trögt och kopplingspedalen kändes plötsligt annorlunda. Den var dels "lättare", och dels kändes det som att första biten inte gjorde någon nytta längre. Stannade bilen och kunde konstatera att det var väldigt svårt att få i växlarna stillastående, backen var omöjlig. Dessutom skakade det i bilen om man bara nuddade lite på kopplingspedalen (avtog ju längre man tryckte ner). Kopplingen greppar fortfarande utan att slira. Även innan gårdagens händelse har det skakat lite i kopplingsarmen om man lagt fingret på den, men nu snackar vi en ny dimension.

Har nu försökt fota/filma lite genom hålet till kopplingsarmen, tänkte om någon ser något misstänkt på stillbilderna. På videon syns tydligt att det slår när motorn är igång. Min enkla fråga är, vad kan ha hänt? Tack på förhand.

Video: http://videobam.com/FxbSM

Klickbara bilder (ursäkta kvalitén):
Bild

Bild
av *pettson*
Eftersom frikopplingen fungerar dåligt, med oljud och vibrationer så vill bilen berätta för dej att lådan redan skulle varit nere nu för att få allt bytt. Att fortsätta köra utan att det fungerar som tänkt lär skada växellådans synkringar bland annat.
av morson1
*pettson* skrev:Eftersom frikopplingen fungerar dåligt, med oljud och vibrationer så vill bilen berätta för dej att lådan redan skulle varit nere nu för att få allt bytt. Att fortsätta köra utan att det fungerar som tänkt lär skada växellådans synkringar bland annat.
Nämnde inte det men självklart kör jag inte med bilen mer, startade bara upp den idag för att dokumentera. Tänkte bara mest om någon råkat ut för liknande och visste vad som kan ha hänt, då jag är nyfiken av naturen och gärna vill veta saker. Men det blir nog skroten för bilen nu tyvärr, om inte ekonomin skulle tvärvända.
av morson1
Sunschreem skrev:Skroten pga en koppling?
Tja, det är inte bara koppling bilen behöver, utan även en hel del annat. Sen har jag som sagt inte pengarna att lämna iväg bilen just nu, och kan nu heller inte köra den dit där jag hade tänkt lämna den. Helkul, speciellt när man är i behov av bil för att få barn till dagis.

Men men, hela denna tråd var nog ganska onödig i andras ögon känner jag, lås eller radera om ni vill.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Låt bilen stå sålänge tills du fått ihop pengarna. Utmärkt tillfälle att pilla lite själv så man lär sig. Info finns i deivor på internet idag
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det beror ju faktiskt helt på hur skicket är för övrigt, Sun. Ett kopplingsbyte är INTE billigt på en verkstad.
Är bilen dessutom rätt sliten, rostig och massa andra fel kanske det helt enkelt inte är värt att fixa den längre. Nu vet jag/vi ju inte hur skicket på bilen är i övrigt, det var bara ett exempel.
Jag får den uppfattningen av att OP har bilen för att ta sig från punkt A till B, nothing more nothing less.

Jag tycker dock inte skroten bör vara ditt första alternativ. I så fall är det nog bättre att försöka kränga(sälja) iväg den i nuvarande skick.
Även om du inte får mycket för den så bör du få mer än om du skrotar den.
av JanneV70
Såg ut som hela tryck plattan var lös.

Du ska absolut inte köra bilen innan felet är åtgärdat.
Du behöver heller inte så stor mekvana för att byta kopplingen, inget hokus pokus, ta god tid på dig och var noggrann så fixar du det själv.

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]