Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle79
Har en volvo s80 t6 från 99. Som så många andra har jag problem med att lampor för abs, stc, servo och lambda tänder sig på panelen. Den säger bromsfel, stanna omgående. stc service erfordras osv...
Börjar bli jobbigt när de händer så ofta. Så jag har kollat inlägg här på forumet och således plockat ner abs-styrenheten ihopp om att det skulle va lödningar som släppt o så...
MEN, nu kommer mitt problem... HUR får jag isär styrenheten?? Spett e för stort och svetslåga för varm :D
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp då jag insett att mina skruvmejslar och kniv bara kommer göra saken värre...

//Walle79
Användarvisningsbild
av lilleman
Såga försiktigt med en bågfilsklinga :D
En bekant gjorde den operationen med framgång
han löda om alla lödpunkter och limma sedan ihop skarven igen :D

Mvh/Roger :)
av Walle79
Tack Roger!!

Varför tänkte jag inte på de...
har suttit säkert 3 timmar med skruvmejslar av olika mått...
Sätter ett litet spår i överkant runt om och hoppas på de bästa!
Stort tack igen!!
mvh Andy/walle79
Användarvisningsbild
av lilleman
Bara kul att man kan vara till hjälp :)
Lycka till med arbetet :D O välkommen hit till forumet 8)
Skriv gärna hur det gick :)
Mvh/Roger :D
Användarvisningsbild
av Jackson75
Intressant! Kan du inte ta lite bilder på insidan av enheten när du ändå är igång. Det är precis sådant här som jag tycker är fantastiskt bra info att ha på ett forum som detta. Det mesta går att reparera på komponentnivå och i många fall är det så enkelt som att bara löda om ett o annat. Ser fram emot fortsättningen!
av Walle79
De verkar som att de funkar nu :D
Fick mig en liten provtur utan några lampor som lös :D

När jag sågat upp locket så va de ingen direkt konst att löda om... Allt som allt från jag börja plocka ur delen till den satt i och jag starta bilen igen tog det kanske 4 timmar. Med ett par kaffepauser inräknat... De svåraste va faktiskt att såga :)
Tyvärr blev de inga kort för ja hitta inte kameran. Men i princip så e de bara omlödning av stiften som går till de två kontakterna som sitter i framkant på styrenheten. Pratade med en kompis som berättade att felet med dessa "första" styrenheter tydligen va för att dom inte klarar av vibrationerna som blir. Men alla komponenter är intakta( om jag lyckades felsöka all vill säga)... de e "bara" kontakterna som verkar ha fått kallödning på min box

Tackar så mycket för välkomnandet och hjälpen Roger!!

mvh Andy
Användarvisningsbild
av Jackson75
Walle79 skrev:De verkar som att de funkar nu :D
Fick mig en liten provtur utan några lampor som lös :D

När jag sågat upp locket så va de ingen direkt konst att löda om... Allt som allt från jag börja plocka ur delen till den satt i och jag starta bilen igen tog det kanske 4 timmar. Med ett par kaffepauser inräknat... De svåraste va faktiskt att såga :)
Tyvärr blev de inga kort för ja hitta inte kameran. Men i princip så e de bara omlödning av stiften som går till de två kontakterna som sitter i framkant på styrenheten. Pratade med en kompis som berättade att felet med dessa "första" styrenheter tydligen va för att dom inte klarar av vibrationerna som blir. Men alla komponenter är intakta( om jag lyckades felsöka all vill säga)... de e "bara" kontakterna som verkar ha fått kallödning på min box

Tackar så mycket för välkomnandet och hjälpen Roger!!

mvh Andy
Synd att du inte tog några bilder, men är det så lätt som du beskriver så kanske det inte ens behövs.
Bra jobbat och grattis till att det ordnade sig. Med lite kaffe fixar man det mesta! :)
av Monostump
Väcker till liv igen här....

Är det "bara" till att skruva bort ABS-enheten och göra denna operation med omlödningar?

Samma konstiga fenomen här med att "bromsfel" kommer upp och hastighetsmätare slutar funka...
Men återgår till normalläge igen efter ett par "stänga av bilen"-tillfällen?
av Walle79
Tyvärr kan de va mycke mer som strular. Men att plocka ner boxen e inte så svårt. Lite besvär med att släppa dom fyra små torx-skruvarna bara.men att hastighetsmätaren lägger av kan oxå vara kabelmattan som går bakom instrumentpanelen. Jag hade glapp i ett kontaktstycke där. Men prova med att löda om abs-styrenheten. De kan knappast bli sämre:-)
av Walle79
Tyvärr kan de va mycke mer som strular. Men att plocka ner boxen e inte så svårt. Lite besvär med att släppa dom fyra små torx-skruvarna bara.men att hastighetsmätaren lägger av kan oxå vara kabelmattan som går bakom instrumentpanelen. Jag hade glapp i ett kontaktstycke där. Men prova med att löda om abs-styrenheten. De kan knappast bli sämre:-)

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]