Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, pilen pekar förstås i andra riktningen. :D

Usch, ursäkta, men jag kunde bara inte låta bli... :oops:
av Droopy
som redan sagts, montera en backventil. Hade samma fenomen på min tolva och på servicen testade vi på de som stod inne på verkstaden och alla hade samma "fel". Backventil monterades och sedan fungerade det.

På min satt det ingen backventil alls.
Användarvisningsbild
av ah17
apersson850 skrev:Nä, pilen pekar förstås i andra riktningen. :D

Usch, ursäkta, men jag kunde bara inte låta bli... :oops:
:D Att jag frågar beror på att jag tycker det verkar ologiskt att ha backventilen så pass nära munstycket. I min värld borde en backventil fungera bättre om vätskepelaren låg ovanför ventilen istället för vice verca. Så länge den är tät spelar det iofs ingen roll.... så med en ologisk placering är man på sätt och vis beredd på fler "ologiska" moment.
Användarvisningsbild
av gooose
Du skall inte blanda ihop teori och praktik ??:-/
Då fungerar ingenting Håll dessa saker skilda så funkar det mesta.
Se på Humlan Den är helt felkonstruerad och skall inte kunna flyga men det gör den tills någon talar om för den att den inte borde kunna flyga ;-//

//Gooose
Användarvisningsbild
av ah17
gooose skrev:Du skall inte blanda ihop teori och praktik ??:-/

//Gooose
Nu har jag kommit på en teori om varför backventilen sitter nära munstycket istället för nära pumpen.

Detta har troligen med läckage att göra.

Skulle det vara ett litet läckage på slangen så leder det till följande två felfall (vid fylld spolarslang men pump ej aktiv):

1) All vätska ovanför hålet rinner ut genom hålet och in på ställen där man ej vill ha vätska (backventil nära pumpen).
2) Vätskan rinner tillbaka ner i spolartanken (backventil nära munstycket).
Användarvisningsbild
av gooose
Problemet är väl att det INTE sitter någon backventil uppe vid taket utan det är ett skarvrör och om man monterar backventil så kommer vattnet på rutan direkt vid torkarens första svep

Annars så är din tanke mycket god och riktig

//Gooose
av 2444ever
Undras vad dom tänkte. Någon någonstans måste ju ha tagit ett aktivt beslut att inte ha backventilen där, och följaktligen måste någon "gammal räv" reagerat och sagt "nja, det är nog bättre att det sitter en backventil där" (och möjligen lagt till lite halvspydigt att "det finns ju en anledning att vi haft en sån där"). Men ändå så rationaliseras den bort. Besparing? I så fall en väldigt korkad besparing som väcker en del irritation. Man skulle varit en fluga på väggen på det projektmötet.

Bara en liten fundering såhär en sönda kväll.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]