Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen

Jag har i skrivandets stund precis varit och fyllt på olja i automatlådan och blev lite orolig och fundersam.

Enligt volvos instruktion så skall man varmköra bilen, ( vilket jag gjort i ca 30 min stadskörning ) sedan parkera bilen på plan mark, föra växelväljaren genom de olika växellägen och stanna ca 3 sek i varje läge sen vänta ett par minuter innan man kontrollerar nivån, så långt allt väl.

När jag kollad nivån så låg den nu ganska exakt på cool nivåmarkeringen kanske lite lite under vilket jag förstått är för lite.

Jag kan läsa mig till att det skiljer ca 0,2 L mellan Cold och Hot ( står på stickan ) och jag började då med att fylla på ca 2 dl och satte tillbaka stickan en stund och kontrollerade igen, då vart det ingen större skillnad på nivån överhuvudtaget ?:-/

Jag körde en sväng och gjorde om växelväljarproceduren och kontrollerade på nytt och nivån låg fortfarande på övre Coldnivån.

Jag fyllde nu på ytterligare ett par dl innan nivån hamnade i Hot fältet ( nedre delen i hot fältet ) lät sedan bilen gå lite igen innan jag kontrollerade nivån ytterligare en gång och nu var det stabilt vid nedre Hotnivån.

Detta innebär nu när jag tittar på min 1 litersdunk med olja att jag fått i ca 5 dl för att hamna någorlunda rätt på stickan, verkar detta rimligt ?

Det står står även i min manual att skillnaden mellan MAX och MIN-volym är 0.2 L, vad menas igentligen med detta jag fick ju i 5 dl ???

Tror ni att jag kan ha överfyllt lådan trotts att den inte för stunden visar över Max värdet med varm motor ( 80 grader ) ?

Det låter ju rent ut livsfarligt att överfylla

//Mollan
Har du stenkoll på att stickan går hela vägen ner i sitt rätta läge ?
Är bilen RIKTIGT varm ?
Temp.mätaren EXAKT upprätt ?
[quote="wissel"]Har du stenkoll på att stickan går hela vägen ner i sitt rätta läge ? Jag trycker ner den så hårt jag kan ända ner så spärrbläcket låser fast stickan
Är bilen RIKTIGT varm ? Jag har som sagt va kört bilen i över 30 min ganska intensiv stadskörning, borde räcka
Temp.mätaren EXAKT upprätt ? Tempmätaren står precis rakt upp, dock hade jag bilen på tomgång hela tiden även vid påfyllning ( rätt eller fel ? )
Lugn. Är det inte över maxnivån på stickan så är det inte överfullt.

Om lådan var för lite fylld, vilket borde varit fallet, så kanske några kanaler i den inte fyllts ordentligt under körning tidigare, varför du nu kunde fylla upp dem när du fick olja nog att bygga ordentligt tryck. Därför kanske den svalde mer genom att det inte bara ökade i sumpen utan även letade sig ut till skrymslen och vrår i lådan.

Ett bra sätt för dig att prova nu om den slirar eller ej är att köra i jämn hastighet, ligg på en hastighet några sekunder och tryck sedan till gaspedalen 10-20%, LÅNGT ifrån kickdown, men ändå så att du känner det i bilen. Om varvräknaren hoppade till, men hastighetsmätaren inte hann röra sig (du bara kickar till den mycket snabbt), så har du slir nånstans. Gör det gärna i lite högre hastighet, i låg fart kan den ibland gå med öppen converter. Funkar förstås även i låg om du hittar en väg där du kan köra långsammare men ändå i jämn hastighet.
Det problem som du berättar om låter precis som på min v70 2,4t 03 automat. Låg på normal förbrukning och gick bra i lådan. Men för ett halvår sedan så började den dra runt 1,2 mot 0,8 innan. och när jag lade in backen så stod den still och jag fick gasa på för att komma loss.

Och det visade sig att vänster bak bromsok hade satt sig och låg på hela tiden. Detta upptäcktes på min verkstad vid en service.

Ny är detta bytt och nu går bilen som en dröm...

Kan detta vara samma problem på din bil att något ligger och tar emot?
Jag kollade nivån ytterligare en gång idag även nu med en klart varmkörd motor ( tempmätare rakt upp ), hade kört i ca 40 min.

Det är lite svårt att se nivån ordentligt men nivån ser ut att ligga på översta strecket i HOT fältet, möjligtvis lite lite över.

Hur allvarligt är det om nivån är pyttelite över Max i HOT fältet ?

Är det risk för haveri av någon del, typ övertryck för kanske packningar eller liknande ? jag har ingen aning om hur lådan är uppbyggd eller funkar :-(

Det är min fru som mestadels kör bilen på veckorna och hon tycket idag att det luktade lite konstigt och undrarde om det var nåt jag gjort. Jag körde själv bilen ytterligare en sväng men vill inte påstå att det luktar nämnvärt konstigt, möjligtvis eller inbillningsvis lite bränd olja isåfall och detta föranledde min ovannämda nivåkontroll.

Om det är för mycket olja kan lådan då trycka ut den någonstans som sedan leder till att den hamnar på nåt varmt och det luktar bränt ?

Jag inbillar mig också att den är lite mer bestämd i dragläget efter påfyllnad men det kan vara önsketänkande, det är fortfarande väldigt dåligt driv på tomgång både i D och R läget.

När det gäller ev anliggande bromsar mm så är bilen nybesiktad för två veckor sedan och det anmärktes inte på något i den stilen, jag har även känt lite på fälgarna efter körning och känner ingen onormal värme som tyder på anliggande broms men jag får kolla vidare på detta iallafall.

Bränsleförbrukningen har ju ökat betydligt sedan jag började uppleva "slirandet" men detta gäller bara i stadstrafik då bilen växlar mycket, ren landsvägskörning i ca 100 km/h ligger den på ca 0.72 vilket den alltid gjort.

Skall även i morgon försöka hinna med och testa "crumpets" förslag med gaspådrag vid jämn fart.

Min spontana känsla som jag haft senaste tiden är att ligger jag i säg ca 80 och varvtalen är låt säga 2000 och jag trycker på gasen ganska lätt så går varvtalet upp till minst 2500 innan farten ökar, dvs varven ökar betydligt mer än farten. Jag upplever bilen nästan lika som när lamellerna på min mauella 170 Hk var slut.

Jag är jättetacksam för all hjälp jag får i denna " långa" tråd
//Mollan
crumpets skrev:Lugn. Är det inte över maxnivån på stickan så är det inte överfullt.

Om lådan var för lite fylld, vilket borde varit fallet, så kanske några kanaler i den inte fyllts ordentligt under körning tidigare, varför du nu kunde fylla upp dem när du fick olja nog att bygga ordentligt tryck. Därför kanske den svalde mer genom att det inte bara ökade i sumpen utan även letade sig ut till skrymslen och vrår i lådan.

Ett bra sätt för dig att prova nu om den slirar eller ej är att köra i jämn hastighet, ligg på en hastighet några sekunder och tryck sedan till gaspedalen 10-20%, LÅNGT ifrån kickdown, men ändå så att du känner det i bilen. Om varvräknaren hoppade till, men hastighetsmätaren inte hann röra sig (du bara kickar till den mycket snabbt), så har du slir nånstans. Gör det gärna i lite högre hastighet, i låg fart kan den ibland gå med öppen converter. Funkar förstås även i låg om du hittar en väg där du kan köra långsammare men ändå i jämn hastighet.
Jag har varit ute och kört en sväng nu och la mig i 100km/h ca 2000rpm och tryckte till på gasen, kanske lite för hårt för den växlade ner ett hack och då steg av naturliga skäl varvtalet. Nästföljande gånger så trampa jag lite lättare och då ökade farten ganska markan och varvräknaren var väldigt stabil och fin. Jag kickade i och för sig inte till gaspedalen utan tryckte bara ner den en lite bit så farten öka utan att jag kände sliret, kanske blir lite missvisande då ?
Gjorde detta några gånger utan att varvräknaren "hoppade" till, ligger jag däremot runt 80 så vill den växla ner så fort jag rör gasen men den har alltid haft svårt att bestämma sig för 4 eller 5an vid den farten.
Åker jag däremot i stan så far varvräknaren lätt upp till 2500-3000rpm innan farten markant ökar, kan även få farten att öka med ca 1500- 1700rpm men då tar det ett sommarlov innan jag är uppe i 50 :-( kan inte påminna mig att det v ar så innan.

Jag filmade lite med mobilen samtidigt som jag provkörde, både på motorvägen men också i stadstrafik för att det skall bli lite tydligare. Skall bara försöka lista ut hur jag lägger ut filmsnutten här i forumet.

Vad menas med "öppen converter" ?
Användarvisningsbild
av Perc
Momentomvandlaren (convertern) är ju byggd för att slira. Det är den som sitter mellan motor och låda och skapar den gummibandskänsla som en automatlåda har. Det är den som gör att du kan stå stilla på tomgång med bromsen nedtryckt och växeln i.

När bilen är uppe i fart låser den för att inte slira bort effekt i onödan. Det kan kännas som att den lägger i en högre växel, men om du lirkar med gasen och känner efter så märker du att gummibandskänslan är borta. Någon växel är det inte frågan om.
Kan jag då tolka det som att det är min momentomvandlare som är på väg att ge sig då min bil nästan slutat driva framåt eller bakåt på tomgång ?

Står jag på tomgång med Driven inkopplad och släpper bromsen så är det precis så att bilen rör sig framåt, står jag i en uppförslutning så är det gränsfall på att den rullar bakåt.

När jag köpte bilen för ca två år sedan så drev den framåt betydligt kraftigare, när jag låg i tex trafikkö inne i stan så behövde jag knappt gasa alls då det räckte med att släppa bromsen lite och bilen gick så att säga av sig själv utan extra gaspådrag, detta kan jag nästan glömma idag :-(

Måste man riva ur hela lådan för att reparera den ?
Användarvisningsbild
av Perc
Min V70 (även den en 2.5T -04) drev ganska svagt på tomgång den med, tyckte jag. Har sett andra här på jagrullar som påstått samma sak. Mina två äldre Volvo med automat (-94 och -98) drev betydligt kraftigare.

Men om den rullar bakåt för en liten uppförslutning så är det ju nåt som inte är som det ska. Snarare så ska den stå still när man släpper bromsen.

Det är ju ingen mekanisk kontakt mellan motor och låda utan kraftöverföringen sker med hjälp av oljan. Har du fel/dålig/trött olja så kan lådans karaktär förändras.

Det är bara och endast JWS 3309-kompatibel olja som duger i din växellåda, t.ex Mobil ATF 3309. Den är tyvärr rätt dyr, och bonnmekare som inte har koll eller inte bryr sig kanske slår i vad som helst. Men en volvoverkstad borde ju veta bättre. Har du kvittot kvar och finns det nån specifikation på vad det användes för olja?

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]