Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70anders
Hej
Beställde en en xc70 d4 awd den 10 februari. Fortfarande har inget hänt med min order. Vid kontakt med volvo kundservice så sa de att det är för att ordern är öppen i 1 månad efter beställning så att min bil skulle inte produktionsplaneras förrän 13 mars. Är det alltid så eller kan man göra något för att hoppa över denna månads väntan för en eventuell ändring av ordern och på så sätt få snabbare leverans?

Anders
Användarvisningsbild
av Jensen
Tyvärr så kan du inte påverka beställningen eller hoppa
över tiden då bilen är ändringsbar.
av ekwi
Lånar tråden för att ställa en fråga kring detta med öppen order. Jag beställde ny bil för snart en månad sedan och fick då ett i mitt tycke ganska bra inbytespris på nuvarande bil. Tyvärr, samma dag som vi skulle skriva på papper, lyckades en av familjemedlemmarna krocka på väg till jobbet... Inget jätteallvarligt på vår bil men fronten förstördes, dock blev inga bärande delar lidande.

Efter samtal med säljaren så trodde han inte att det var någon fara och att det maximalt kanske skulle handla om några tusenlappar i avdrag. Jag var då tydlig med att om det handlade om flera tusen, dvs >150000, var jag inte intresserad av att genomföra någon affär.

Nu till frågan: har man rätt att avboka order medan den är öppen utan straffavgifter? Har inte blivit riktigt klok på svaren från säljare, men iom att den inte är produktionsplanerad borde det inte hittills medfört någon större kostnad. Vill minnas att säljaren sa att avbokad order innebar en avgift om 10% (minns inte exakt siffra) på bilens pris utan extrautrustning. Jag fick idag tillbaka min bil från verkstad och för ett otränat öga ser det bra ut, men en verkstad lär väl hitta saker. Jag har bokat tid för ny värdering nästa vecka, dagen innan ordern stängs.

Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av V9097
ekwi skrev:Lånar tråden för att ställa en fråga kring detta med öppen order. Jag beställde ny bil för snart en månad sedan och fick då ett i mitt tycke ganska bra inbytespris på nuvarande bil. Tyvärr, samma dag som vi skulle skriva på papper, lyckades en av familjemedlemmarna krocka på väg till jobbet... Inget jätteallvarligt på vår bil men fronten förstördes, dock blev inga bärande delar lidande.

Efter samtal med säljaren så trodde han inte att det var någon fara och att det maximalt kanske skulle handla om några tusenlappar i avdrag. Jag var då tydlig med att om det handlade om flera tusen, dvs >150000, var jag inte intresserad av att genomföra någon affär.

Nu till frågan: har man rätt att avboka order medan den är öppen utan straffavgifter? Har inte blivit riktigt klok på svaren från säljare, men iom att den inte är produktionsplanerad borde det inte hittills medfört någon större kostnad. Vill minnas att säljaren sa att avbokad order innebar en avgift om 10% (minns inte exakt siffra) på bilens pris utan extrautrustning. Jag fick idag tillbaka min bil från verkstad och för ett otränat öga ser det bra ut, men en verkstad lär väl hitta saker. Jag har bokat tid för ny värdering nästa vecka, dagen innan ordern stängs.

Mycket tacksam för svar.
Jag har tyvärr inget svar att ge dig, men är också intresserad av att veta. En idé är att du hör av dig till Teknikens Värld med din historia, de har ett uppslag den tryckta tidningen som heter "På din sida" där en jurist svarar på bilrelaterade frågor.
av Droopy
ekwi skrev:Lånar tråden för att ställa en fråga kring detta med öppen order. Jag beställde ny bil för snart en månad sedan och fick då ett i mitt tycke ganska bra inbytespris på nuvarande bil. Tyvärr, samma dag som vi skulle skriva på papper, lyckades en av familjemedlemmarna krocka på väg till jobbet... Inget jätteallvarligt på vår bil men fronten förstördes, dock blev inga bärande delar lidande.

Mycket tacksam för svar.
Du har rätt att avbeställa en bil även om den gått till produktion, säljaren har dok rätt att att ut en avgift för de omkostnader han haft för dig. Jag tog själv upp frågan då jag fabriksbeställde senaste V70in. Den tillverkades dok med fel färg på inredningen " missförstånd mellan mig och säljaren" så jag köpte en annan istället.
Användarvisningsbild
av rosenlorden

Mycket tacksam för svar.
Hade du inte vagnskadeförsäkring på din inbytesbil ?? Förstår inte varför värderingen skulle sjunka på din inbytesbil då verkstaden givetvis ska återställa bilen till skicket innan krocken, eller har jag missat något?? :shock:
av ekwi
Tack för svaren!

Jo visst hade vi vagnskadegaranti och förhoppningsvis är bilen helt återställd, jag kan inte se någon skillnad men jag är å andra sidan ingen expert. listan på utfört arbete och bytta delar var i varje fall omfattande :D

Men, om man är något konspiratoriskt lagd, skulle man ju kunna få för sig att bilfirman, iom att de har påskriven order på ny bil, passar på att öka sina marginaler genom att minska inbytespriset... Men jag hoppas givetvis att reparationen gjort att bilen är helt och komplett återställd.
Användarvisningsbild
av Guligan
Men snälla nån, varför ens berättade du om skadan för säljaren? Inbytesbilen återställs ju med hjälp av PVG.
av perhall
Har ni kommit överens om ett inbytespris så har ni... är bilen återställd i den verkstad som ingår i säljarens företag/koncern vore det ju konstigt om säljaren gjorde ett prisavdrag och därmed underkände sin egen verkstad.

Det är inte helt ovanligt att bilar lever ett ganska hårt liv mellan värdering och slutligt inbyte, i de flesta fall har nog säljaren tagit höjd för det alt. vill inte reta upp kunden, utan sväljer det som har hänt. Kanske bilen kommer in med 250 mil kvar till service, 2 mm framdäck, några nya märken etc. Har aldrig varit med om att säljaren har bråkat om det, även om de juridiskt faktsitkt har rätt att sänka inbytespriset.
PH

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]