Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I jobbsammanhang kör jag en nästan ny 5-serie (MY12) och den har många förtjänster jfr m Volvon (mycket snyggare instrumentering, bättre väghållning, fina små detaljer, bättre halvljus, mycket bättre GPS (Professional) etc., men bekvämare än Volvon är den inte. Den går inte tystare, har inte skönare fjärding, dessutom slamrar och lever den mer på vinterväg/dålig väg (visserligen 18" mot 17 men lika mycket gummi ungefär - 245-45-18 mot 225-50-17) och motorn lever om mer./PH
Tyskarna har väl också en djäkla fördel nu med eurokrisen som gjort dessa bilar ca 30% billigare att exportera utanför eurozonen? Så tyskarna är nog inofficiellt väldigt tacksamma för vilda-västernekonomierna i syd som trycker ner euron. Undrar vad en A4 skulle kosta om Tyskland haft kvar sin D-mark?
Äntligen så kommer Nya D4 motorn som kommer lyfta försäljningen.Nu slipper vi trötta D2 o får förhoppningsvis en pigg
miljödiesel. Skall bli intressant se vrid /effekt kurvorna för nya motorn(nuvarande D3 finns i kurvdiagram som testades av teknikens värld dec 2012- även D4 till v60-samma som v70 ?- kan laddas ner gratis hos TV)
Ferraridriver skrev:
perhall skrev:Eftersom kvalitet, komfort och säkerhet är minst lika bra som tyskarna så borde det funka. "Premium" är ju en diffus grej och inte självklart vinnande. Jag kan tycka att det är mer opretentiöst att ha en Volvo vilket ibland är en fördel.../PH
Alla som ägt en modernare E-klass eller senare version av BMW's 5-serie vet att kvalitet och fram för allt komfort inte är likvärdigt. Volvo har väldigt långt i från ett lika bra chassi, det kan kanske tyckas som en onödig lyx men faktum är att har en gång ägt och kört någon av dessa bilar känns tyvärr en Volvo som, just en Volvo, en arbetshäst utan större förfining eller finess. Om detta är vinnande eller inte det kan man diskutera, men att det är stor skillnad är det ingen tvekan om. Volvo är inte premium och kommer troligen inte att hamna där på länge heller, men det är kanske lika bra...
Hotet för Volvo är inte svindyra E-Klassare eller feta BMW, de säljs inte i stora volymer utan i extremt små volymer, hotet är tex Passat som riskerar att gå om Volvo och ta kunder när det ska köpas ny bil , man ligger ju redan nu hack i häl på V70 i försäljningsstatistiken.
Jag gillar volvos position på marknaden, som tjänstebilsförare kan man få en kombi med automat, awd, stor dieselmotor, plus massa lull-lull. Som samtidigt känns mer påkostad än Subaru, Alltrack, Opel Insigna m,m. Visst Volvon når inte upp till den tyska perfektionen som Bmw,merca och Audi. Men skulle man speca motsv bil hos dem (XC70 diesel, automat, lull-lull, dieselvärmare m,m) skulle chefen förmodligen skjuta mig + förmåndsvärdet går genom taket. Nej för mig ligger volvo perfekt just nu.
VolvoB20 skrev: svindyra E-Klassare
329 900:- nu för en "Fleet Edition" E 220 CDI kombi, och där ingår en del bra utrustning som Nav och parkeringssensorer.

Svindyrt?
FWH skrev:
VolvoB20 skrev: svindyra E-Klassare
329 900:- nu för en "Fleet Edition" E 220 CDI kombi, och där ingår en del bra utrustning som Nav och parkeringssensorer.

Svindyrt?
Holy crap.... förra året när jag hämtade ut min XC70 D5 så tog jag in offert från Mercedes och de kunde inte ens leverera en vettig C klass i samma budget. Då låg E klasse på en annan planet, har de droppat så mycket nu
VolvoB20 skrev: Holy crap.... förra året när jag hämtade ut min XC70 D5 så tog jag in offert från Mercedes och de kunde inte ens leverera en vettig C klass i samma budget. Då låg E klasse på en annan planet, har de droppat så mycket nu

Just "Fleet Edition" är ett erbjudande till företagskunder med minst 3 bilar i flottan. Man måste även ha ramavtal med MB, men har man inget kan man skriva ett.

De har tagit fram ett antal bilar med intressant utrustning och prisat in dem under 7,5 bas belopp.
E-klassen är REJÄLT rabatterad i detta utförande, ca 100k mot list.

Mer info:
http://www2.mercedes-benz.se/content/sw ... 2013_.html

Något annat man kan göra kap på hos MB är deras lager bilar, särskillt om de är någon i nuläget som fortfarande har MY13 bilar i hallen.
VOLVOLAST4EVER skrev:Har nu tittat igenom en hel del om kommande 2014´s v70: snyggare design bättre instrumentering bättre multimedia med touchkontroller o internetbaserade funktioner.Bra funktioner som lockar många MEN vem köper mest v70 i sverige? jo troligen är det företag o myndigheter(+75%) som gärna kör miljöbilar och nu finns mej veterligen bara D2 motorn med diesel på gång på 115 hkr och 0,41 l/m.Kommer verkligen försäljningen öka med denna modell?
Jag bedömer att Volvo ligger bra till i förhållande till konkurrenterna på miljösidan. Ingen annan i storleksklassen är direkt bättre än Volvo.
Jag är lite förvånad att försäljningen dyker då nya modellen ändå känns lite fräschare än tidigare.
Den största anledningen till minskad andel tror jag är att märkena under i "premiumstegen" alla är billigare tex VW, Ford, Skoda. Dvs Volvo lite för lite premium i förhållande till priset.
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]