NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Vid 100km/h brukar man säga att 50proc av energin går åt till att övervinna luftmotståndet och de andra 50proc är för rullmotståndet. Ju högre hastighet desto mer luftmotstånd och därmed minskar den procentuella delen för rullmotståndet, och vise versa.

För att ha så låg förbrukning som möjligt skall man hålla kostant gas och låta hastigheten styras av vägens backar.

Att tro att man får tillbaka energi vid motorbroms i samma mängd som man gjorde av med när man accelererade är befängt.

/Martin
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också märkt det här rätt tydligt sen jag köpte en V70 D3 då jag pendlar Gävle - Stockholm ett par gånger i veckan.
Ligger jag i, som alltid tidigare, i 120-127km/h på motorvägen (Det är 120-sträcka stor del mellan Gävle-Uppsala) så sticker förbrukningen iväg upp mot ca 6,5l/mil. (Ännu mer om det är motvind! Motvindens påverkan på förbrukningen diskuterats ingående i en annan tråd här på forumet, och det har rätt stor betydelse!) När jag nu sänkt min genomsnittliga fart med 10-15km/h och puttrar i 108-117km/h hamnar min förbrukning på ca 5,5-5,7l/100km på samma sträcka.

Men jag tycker det är lite tråkigt.. och det tar lite längre tid.
Kör jag 110 istället för 125 i de 16 mil jag ska åka torskar jag nästan 10 minuter i timmen. Det är en halvtimmes extra bilkörande per dag.. På den halvtimmen tjänar jag då grovt räknat 1dl per mil.. d.v.s 3,2 liter. 3,2*12kr = 38,40kr (ex moms, firmabil). Om jag istället jobbar den halvtimmen går jag rätt mycket plus. Jag fakturerar lite drygt 600kr/timmen.

Så räknar man bara ekonomiskt och att jag faktiskt kan byta ut bilkörandet mot fakturerbar tid förlorar jag över 250kr/dag på att köra i 110km/h istället för 125km/h.

Dock har jag blivit helt beroende av att hålla ner dom där jävla staplarna.. och har ett visst miljötänk, så jag håller ner hastigheten, men lite tråkigt är det. :)
Användarvisningsbild
av Bosse9988
whoppi skrev: ons 10 okt 2012, 17:20 Har precis gjort några mätningar av förbrukningen på samma vägsträcka i olika hastigheter för att se inverkan på förbrukningen.
Sträcka ca 6mil tvåfilig motorväg, färddator nollad vid aktuell hastighet innan mätning.

V50 D2 2012, classic.
90km/h = 3,9l/100km
100km/h = 4,6l/100km
110km/h = 5,0l/100km
10 år senare så råkade jag hamna här. Jag käftar på Facebook idag år 2022 i en tråd om bränslepriser om att en sänkning från 110 till 90 sänker förbrukningen med minst 20%. Dina siffror ger mig mer än rätt då från 110 till 90 så sparar dina siffror 29%. Själv kör jag numera elbil.
av Okalettos
På min V50 1,8F är det rätt stor skillnad i förbrukning vid olika hastigheter på högsta växeln.. Motorn har ju ganska lågt vridmoment.. och är dessutom relativt högvarvig (och 'surrig' i 100+, vilket jag nu för tiden mest ser som en fördel faktiskt, för det hjälper till att köra i måttlig fart på motorvägen.. Lägger mig gärna 50-100m bakom en långtradare och kopplar av :party:

Att hålla jämn fart för lägst förbrukning (som nån skrev) gäller tyvärr bara på plan väg samt troligen om det är väldigt lång uppförsbacke utan efterföljande nedförsbacke.. Medans uppförsbacke med efterföljande nedförsbacke gäller generellt jämn gas för lägst förbrukning, dvs skippa farthållaren och lätta t o m lite på gasen i takt med att krönet närmar sig).

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]