Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå igen.

Jag har en Volvo 850 T5 som jag nu sitter och funderar på om det är möjligt och ta bakaxeln från en 855 AWD eller någon annan modell och få en 4 hjuls driven 850 sedan, bara för att =)

Billen kommer klassa som till ombyggd fordon, jag kommer även uppgradera massor på den, men jag behöver veta om det i praktiken och allt det. fungerar det och montera någon sorts AWD på sedan modellerna (-95 är bilen jag har)

Även vilka delar som kan vara nödvändigt, förutom det uppenbara, bakaxel & rubbet, kardan.

Obs: Jag vill INTE höra något om PENGAR eller att det redan finns andra modeller som man kan kolla på och köpa. Jag ska ha kvar den jag har nu och vill leka lite med fantasin på den :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bolt-on? Nej det tror jag knappast. Men det går garanterat att få dit, på ett eller annat sätt. Allt beror väl på hur mycket du är villig att bygga om i karossen t ex.

Det som behövs är väl vinkelväxel, bakaxel, visco, drivaxlar, kardan och avgasrör typ.

Men om du ändå ska bygga om till AWD, ta inte AWD ifrån 855/v70. Viscokopplingen slits sönder rätt lätt. Kika istället runt på andra bilar. V70N kanske går att mecka på? Har för mig dom fick ett mycket bättre system än viscotjafset.
Funderar själv lite på det. AWD är tufft, men inge skoj om skiten inte håller :P
Förutom axeln och det så behövs även tanken. Notera också att axeln inte passar rakt på. Det krävs lite modifieringar och borrande av hål för att kunna montera den. Sen kan man ju fundera lite över valet av växellåda, M66AWD går ju att få dit men det kräver en del jobb men är å andra sidan en bättre låda än M58.
av *pettson*
Borra hål var det..
Eller för att vara realist.. Ta en AWD skär ut bottenplattan komplett i området det gäller. Måtta och mät, svetsa in i motsvarande urskärning i mottagarbilen. Annars får man inte med dom förstärkningar som finns i bottenplattan.
Det går INTE att skära ur en liten bit bara och sen modda så det får plats. Det blir inte många mil innan plåten spruckit av överbelastning. Så det blir att göra det seriöst med allt det medför om det ska hålla.
av Eirike93
Bygg om till ren bakhjulsdrift och rakställ motorn :twisted:

Om du ändå ska regga som ombyggt så vore det ju lämpligt att använda sig av ett bättre 4wd-system än vad 850-systemet är, håller med Lucif3r!
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]