Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan allihopa!

Jag vädjar nu till er här i detta forum, må gud vara med mig.
Finns det någon här inne som kan veta varifrån detta ljud kommer? Jag länkar till en film på Youtube som jag nyss lagt upp. [youtube]uQYwtZ3DFcM[/youtube]
Ljudet kommer framförallt när du parkerat och stängt av bilen, det kan stå och hålla på rätt länge, man hör det när man går ifrån parkeringen, riktigt iriterande att inte veta vad det är.
Jag har även märkt att om jag trycker på bromsen så börjar det låta, Jag länkar även här till en film på Youtube som visar vad jag menar. [youtube]OISmSDVY4zU[/youtube]
För er upplysning så pyser det ganska kraftigt nästan alltid ifrån bromsen/bromsservon, men det misstänker jag är packningarna som är kassa = byta hela servon.. trist men sant.

Hoppas på hjälp!

Stort tack på förhand!

Mvh Tim
av TK1974
Är nästan säker, för det låter ju just när du trampar på bromsen, vakumpumpen styrs av den ventilen som har orange kontakt, följ slangen så ser du att den slutar vid bromsservon. Den pumpen hjälper till att hålla upp vakumtrycket vid behov för att säkerställa att bromsarna funkar som dom ska och detta styrs då genom den tre-vägs ventil med orange kontakt.
Okej.
Vet du vilka delar som måste bytas?
Eller det är kanske bara vakuumpumpen?

Det tjuter/pyser luft när man kör under bromspedalen är detta samma sak eller?
Svårt för dig att säga att det är det men vad tror du?

Var på Volvo verkstad endast för det putsade vid bromsen, berätta bara för dem och de sa de va packningar i bromsservon och bara att byta hela servon skulle ha 8500 för att göra det.. Dem lyssnade inte ens eller gick ut och kolla på bilen
av TK1974
Jo, pysandet kommer nog från att brosservon e kass, hade samma på min S60 förra året, bara och byta. Köpte ett bättre begagnat på skroten. Vakumpumpen ska ju heller inte låta så som din gör OM det är nu den som låter men iaf kanske man kunde oxå köpa en från skroten för o testa om det är den. Du kan ju oxå testa med att sätta handen på pumpen när någon trampar bromsen åt dej, mao låter den sådär styggt så ska den vibrera oxå.
Tack för du är snäll och hjälper mig!

Min fråga är, är det svårt/avancerat att byta bromsservon på en V70?

Skall prova det du sa när jag får möjlighet.

Är det lämpligt att köpa en begagnad på skroten av bromsservo och vakuumpump?
Kan man lita på att de inte är samma fel på dem?
av TK1974
Jao, int e de väl så värst avancerat men lite klurigt o de krävs nog en hel del lirkande speciellt med att få dit det nya bromsservot om man inte vill lossa på bromsrören från bromscylindern. Bytte faktiskt inte själv på min bil pga -20 graders istid och avsaknaden av garage så jag fick in bilen hos en enmannameckare som bytte det åt mej.
Det med att köpa delar från skroten medför ju alltid en risk med delarnas hållbarhet och alla har ju sin åsikt om detta, men jag har då inget att klaga på.

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]