Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik Sjöberg
Någon som vet hur styrningen uppför sig om man fått luft i servosystemet? Misstänker att det är det som är felet på min nyinköpta 850 eftersom förra ägaren bytt servopump + olja.
Användarvisningsbild
av ketto
min hackade till i styrningen när man svängde! Men de slutade efter ett tag! Är de så på din?
Annars gör du så här:
lyft bilen fram, ställ bilen på pallbockar!
Vrid åt vänster 10 ggr och till höger 10 ggr, fulla rattutslag!
Om inte de funkar vet ja inte va de beror på...
av Fredrik Sjöberg
Ja, styrningen fastnar på nåt sätt så man får ta i lite extra för att vrida på ratten. Tyckte att det var lite mindre idag, återkommer om det fortsätter.

Ska testa ditt förslag ändå, kan ju inte skada!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter mer som nedre knuten på rattaxeln, den brukar bli trög.
av Fredrik Sjöberg
För att avsluta denna tråden, det försvann efter några veckors körande så det var nog luft i systemet...
av Fredrik Sjöberg
Då var det dags igen!

Nu låter det massor från servopumpen (tror jag?) när bilen körts varm. Kollade under huven nyss när bilen stod på tomgång och det kom rök från området där pumpen sitter. Kunde inte se var den kom från. Olja fanns det i behållaren.

Idéer på vad som hänt och vad jag ska göra? Kan något ta skada (mer än servosystemet) om jag kör vidare?

Det hela verkar ju helskumt med tanke på att förra ägaren nyss bytt pumpen. Men skulle inte förvåna mig om det var ett amatörjobb...
av Ozzy86an
Det låter som om det nedre knutkorset (som sitter i rattstången) är slitet. har samma på min bil. känns i rondeller och dylikt. sen försvinner det bara!

Bilia i malmö tar 2000:- för att byta, och bara materialet kostar 800:-
av Fredrik Sjöberg
Bra timing. Har fixat lite med bilen idag, men har inte provkört än pga andra problem som ska åtgärdas först. Återkommer...
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]