NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johnologi
Har en Volvo V50 1,8F -2007

Har fått anmärkning på besikning på bromsbelägg bak samt handbromsen höger bak som inte tar alls.

Bromsbeläggen har jag nu bytt själv och har kollat vad verkstaden ska ha för att byta wire (vilket de trodde var felet) vilket landade över 3000....
Har inte bytt denna själv innan men är inte så sugen på dessa pengar då delen endast kostar 600 att köpa och det kan vara en bra utmaning :-)

Så min fråga är då, Är det svårt att byta denna själv?

Har inte tummen mitt i handen och har bytt bl.a annat bromsklossar, bromsskivor, fjäderben, avgassystem mm på andra bilar. Kommer jag då att klara av att byta wiren? ( har inhandlat en Haynes "Gör det själv"....) :)

Mvh

John
Tror inte du behöver byta wire, jag tycker du skall prova att motionera och smörja upp handbromsens hävarm på bromsoket. Det är troligen hävarmen som inte går tillbaka till viloläget och då griper inte självjusteringen in, vilket resulterar i dålig verkan samt slak bromsspak. Gör rent mellan hävarmen och oket, motionera därefter hävarmen med en stor polygrip. Jag körde nog 100 gånger mellan ändlägena och smorde hela tiden. Till sist gick det bra och handbromsen har funkat klockrent hela vintern. Du använde väl specialverktyg för att justera tillbaka kolvarna i oket? Det går även att justera handbromswire, har för mig tom -06 sitter justering under spakens damask och efter det sitter det under mugghållaren (under litet lock som suyns när mugghållaren tagits bort.) Hoppas det löser sig!
Hej

Tack för ditt svar, ska definitivt testa att motionera den. Tips vad jag kan smörja med?

.. kan nog stämma det du säger för när jag tar bort däcket så ser jag att wiren rör sig men inte armen :_)..

Japp, inhandlade specialverktyget.... Nu har jag det till nästa gång om x antal år man ska byta klossar igen ;-)
Boven i dramat är nog egentligen armens fjäder som är i klenaste laget. Den orkar helt enkelt inte dra tillbaka armen när det blir lite smuts mellan arm och ok, eller ev rost i armens axel.. Denna fjäder går tyvärr inte att köpa som reservdel enligt Volvo.

För att få bort all smuts använde jag ett flätat nylonsnöre typ 2-3 mm i diameter och drog det i springan mellan armen och oket. Sprejade sedan med rostlösningsolja och drog ännu mer med tråden tills det inte kom mer smuts.(Man kan nog blåsa bort smutsen med tryckluft om man har det) Därefter (Ta av vajern först) började jag vrida fram och tillbaka med polygripen och sprutade in lite symaskins olja då och då. När det gick lätt så sprejade jag lite silikonspray för att motverka uttorkning av gummitätningar. Avslutade med att spreja lite litiumfett in mot armens axel. När du är klar så får du dra i bromsspaken ordentligt minst 20 gånger så bör du få bra grepp igen.

Nu blir detta rutinarbete varje höst och vår när man byter däck. Jag har endast haft problem med vänster ok (2 ggr på 6 år) som är mest utsatt så det är märkligt att du fick problem med höger först.

Märkligt, rentav dåligt att inte Haynes boken tar upp detta tips. Där står ju bara att man skall justera in vajern....
... Det är mycket sominte går att "köpa" som reservdelar på denna Volvo tycker jag (V50)... Tidigare ägaren hade misshandlat pinnbultarna vid däckbyten och fick svaret från Volvo att man inte kunde kpa bara hjulbulten utan hela navet.... inkl montering mm 3500 per däck.... Så det blev till skroten och köpa ett nav, knacka loss pinnbultarna och byta ut.. Glad att de gick byta ut men irriterad att det inte finns som reservdel.... :-(O)
av Kimmen90
Hoppas det är ok att låna tråden, kändes som onödigt att göra en ny. När vi ändå pratar om handbromsar, min handbroms går att dra hela vägen upp och bilen går fortfarande att rulla. Tänkte höra om någon har nå tips, är det till att spänna wiren, isf hur ? eller blir det till att byta allt, någon som haft in sin på handbroms service och har koll på vad det kan kosta. Tacksam för svar.

V50, 1,8f -07 ca 15500 mil
Prova ovanstående instruktion för motionering/smörjning av parkeringsbromsens armar på bromsoken. Gör även som "johnologi" skrev, kolla om armarna rör sig något när du drar åt spaken. Kolla även upp beläggens tjocklek.

Finns en risk att verkstaden rekommenderar utbyte av bromsoken om du lämnar in den = dyrt! Gör ett försök själv, eller be nån bekant fixa det. Det är inte svårt.

Min bil gick också att rulla trots fullt åtdragen spak. Efter smörjningen tar den fullt vid 5e hacket utan någon justering av vajern.
hej igen...
har nu börjat och det är armen spm sitter fast så operation rengörning/smörjning har nu börjat...

En fråga dock... När man nu drar upp spaken tar bromsen galant... men är fjärden så pass stark att den ska själv dra bak armen när spaken dras ner, eller är den när hjulet roterar som den ska "släppa"?
Armen bör gå tillbaka med hjälp av fjädern och den måste gå tillbaka till ändläget för att självjusteringen skall fungera. Man får normalt lite bromsverkan även om armen inte går tillbaka, men det som händer då är att belägget kan ligga på lite med onormalt slitage och överhettning av skiva som följd. Resultatet blir att man måste dra åt spaken mer och mer.... till slut tar det inte alls.

Det kan dock hända att fjädern inte är stark nog och då vibrerar det normalt loss då man kör iväg. Det kan ju vara lite friktion mellan vajern och dess hölje som gör att fjädern inte orkar. Vet dock inte om det går att smörja vajern.

Be någon dra i bromsspaken och släppa medan du kollar om armen återgår till ändläget.

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]

Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]