- ons 27 feb 2013, 10:55
#732897
Jag hade en teori om att det kanske var stor skillnad i kylvätskevolymen mellan D2 och D4 AWD, men vid närmare titt i användarmanualen är det faktiskt mindre mängd i D4 AWD!
D2 skall ha ca 10,5l (man) eller 11,1l (aut) och D4 AWD (även D3, D5 mm) skall ha ca 8,9l.
Mängden olja är 3,8l för D2 och ca 5,9l för D4 AWD mm.
Så totalmängden kylvätska och olja som skall värmas upp är i stort den samma för D2 och D4 AWD, enda större skillnaden är storleken på motorblocken men det borde inte ge mer än marginella skillnader.
Jag har själv märkt att om det är kallt ute (t.ex. -5C) och värmaren är påslagen så sjunker ändå temperaturen i kylvätskan snabbt 5-10 grader om motorn går utan belastning, t.ex. i nedförslut. Med samma temperatur ute så kommer temperaturen relativt snabbt upp i 60-70 grader med värmaren på, men efter det går det segt, utan belastning på motorn känns det som att värmaren inte klarar av att värma upp till driftstemperatur. Vet inte hur det är på V50 i detta fall.
Det kan ju vara så enkelt som att på tidur slår värmaren på senare (jämfört med t.ex. V50) och därmed inte hinner värma upp kylvätska/motor och kupé lika mycket. Det är ju ganska onödigt att ha en bastu i bilen, snacka om att elda för kråkorna. :D
Själv är jag nöjd med att det är lite lagom ljummet i kupén.
Nu:
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01