NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Taylor
Hej. Ny här.

I förra veckan brann fläktmotorns kablar.

Jag startade bilden och efter några sekunder började det lukta bränt. Sen avtog den odören så jag fortsatte att köra.

När motorn sen blev varm så gick inte fläkten. Stendöd. På verkstan konstaterades att fläktmotorns kablar brunnit.

Kikar man på säkringen så är den på 40 A. Hur är det möjligt? Det är ju som en liten spik. Skulle det vara såna säkringar hemma i huset så hade det vart nerbrännt för länge sen.

Hade det vart en klenare säkring så kanske den gått i stället och besparade mig en massa pengar.

Som tur var så gick det på försäkringen (maskinskada). 2.000:- blev jag av med i alla fall. De pengarna går att ha mycket kul för.
av dieselputte
Taylor skrev:Hej. Ny här.

Kikar man på säkringen så är den på 40 A. Hur är det möjligt? Det är ju som en liten spik. Skulle det vara såna säkringar hemma i huset så hade det vart nerbrännt för länge sen.

Hade det vart en klenare säkring så kanske den gått i stället och besparade mig en massa pengar.

Som tur var så gick det på försäkringen (maskinskada). 2.000:- blev jag av med i alla fall. De pengarna går att ha mycket kul för.
Tur att försäkringen täckte.

40A x 12V = 480 W ( 40A x 230V = 9200W ) , så det är en rejäl skillnad! Det mesta i en bil kräver stora säkringar. Ett modernt slutsteg kräver ofta 30 - 50A , ibland mer.

480W på fläkten är väl normalt, den blåser ju rejält på högsta fart. Jag kör alltid igång min i manuellt läge och ökar farten i steg tills motorn är fullt varm, sen sätter jag den i autoläge.
av dieselputte
Vojje skrev:Det var inte möjligtvis kylfläkten som brann :wink:
Ja , du har nog rätt! Första man tänkte på nu när det är vinter och kallt är ju kupefläkten. Har dock svårt att första behovet för kylfläkten vid minusgrader i hela Sverige, speciellt direkt vid start ? Märkligt att bara kablarna brann.
av Taylor
Vojje skrev:Det var inte möjligtvis kylfläkten som brann :wink:
Nej. Det var inte kylfläkten som brann. Motorn till fläkten fick nog en kortslutning.
Själva "kylfläkten" kan nog inte brinna hur som helst.
Användarvisningsbild
av Vojje
Taylor skrev: Nej. Det var inte kylfläkten som brann.
Själva "kylfläkten" kan nog inte brinna hur som helst.
:lol: :roll:
Användarvisningsbild
av volvisen
dieselputte skrev:

40A x 12V = 480 W ( 40A x 230V = 9200W ) , så det är en rejäl skillnad! Det mesta i en bil kräver stora säkringar. Ett modernt slutsteg kräver ofta 30 - 50A , ibland mer.

480W på fläkten är väl normalt, den blåser ju rejält på högsta fart.
quote]

Kan bara hålla med. Hur kan man bara jämföra sitt hems 230V AC (växelspänning) med bilens 12V DC (likspänning)? Du kanske tror att du kan driva värme till din lägenhet + all el som krävs med någon form av transformator från din bil till ditt hem till en rimlig penning. Ring mig då om du har en lösning!
av Taylor
volvisen skrev:
dieselputte skrev:

480W på fläkten är väl normalt, den blåser ju rejält på högsta fart.
quote]

Kan bara hålla med. Hur kan man bara jämföra sitt hems 230V AC (växelspänning) med bilens 12V DC (likspänning)? Du kanske tror att du kan driva värme till din lägenhet + all el som krävs med någon form av transformator från din bil till ditt hem till en rimlig penning. Ring mig då om du har en lösning!
Jag jämförde inte hemmets strömförsörjning med bilens. Bara proportionerna i säkringarnas storlek.

Tydligen så var det galet att ta upp det.

Novisa människor hör väl inte hemma på det här forumet.

Jag får söka mig till nåt trevligare ställe.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det vore synd om du känner att du behöver det, tycker jag.

Volvisen får väl tagga ner lite grann, kanske :mrgreen:
av dieselputte
Taylor skrev:
Jag jämförde inte hemmets strömförsörjning med bilens. Bara proportionerna i säkringarnas storlek.

Tydligen så var det galet att ta upp det.

Novisa människor hör väl inte hemma på det här forumet.

Jag får söka mig till nåt trevligare ställe.
Jag förklarade varför det blir fetare säkringar i bilen och det hoppas jag att du inte tog dig illa vid för. Det alltid några som vill sticka ut på internetforum och det får man bara acceptera. Man måste ju inte vara kunnig på detaljnivå för att skriva här. Forumet är ju till för att man skall kunna kolla upp kostnader för att fixa fel, få goda råd och tips, svar på frågor etc.

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]

Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]