Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Vad kostar Volvo monteringssats för extraljus till en V70N-04. Ska visst vara kabel + knapp + instruktion.

Art. nr. om nån vet med?!?
Användarvisningsbild
av Loner
Har för mig att kabelsatsen kostar runt 1200.

2500 kostar väl den inkl lightonbågen eller du kanske bygger egen båge?

/L
Användarvisningsbild
av Cimmen
Jag har en EX3000 ramp med 6 st 100w lampor.

1.Vad kostar bara knappen inne i kupén?
2.Behövs nån mjukvaruuppdatering?
3.Vilken plats ska knappen sitta på, för det är väl nån form av kretskort som man fäster den på om jag förstått v*dis rätt.
av S60AWD2.5T
1. Vet ej.
2. Nej.
3. Vilken plats du vill, knapparna är adresserade.
Användarvisningsbild
av Kaxe
varför köpte du inte med reläsatsen med installationsanvisning som är gjord för just V70N från extraljus.com ? hade blivit betydligt billigare än volvos sats eller har du köpt begagnad ljusramp?
Användarvisningsbild
av Cimmen
Köpte en beganad ramp för en obetydlig summa... dessutom så har jag deras kabelsats (6mm2) men dom vill att man klipper in sig på vanliga helsljuset och det vill inte jag när det finns fördraget. Dessutom så vill jag ha knappen (knappoman)...
Användarvisningsbild
av flyvert
Knappen kostar en par tre hundralappar och kan sättas i valfri position.
Beroende på konfiguration av befintliga knappar kan du behöva köpa ett antal "blindpluggar" för att ersätta den "ramp" av blindpluggar som t.ex. satt i min bil (3 knappar original, resten blinda).

Se upp när du tar loss klimatanläggningen (se VADIS - hakarna går lätt sönder). Men det finns de som lyckas pilla loss täckbrickan utan att lossa klimaten - skall visst gå ifall man är händig - börja från ciggpluggen (finns säkert någon tråd du kan hitta på detta forum).

Sen är det bara att hitta extraljussignaltampen på vänster skärm. Själva reläutgången är "driven låg", dvs jordar reläet vid helljus.

Lätt fixat själv, speciellt om man införskaffat rätt materiel såsom kabelslang (snyggare än naken röd/svart kabel), säkringshållare, kabelskor o krympslang.

Matningen tog jag från "hjälpstartsplinten" och det finns gott om utrymme att placera relän och dra kabel.
Användarvisningsbild
av Bosa
Cimmen skrev:Köpte en beganad ramp för en obetydlig summa... dessutom så har jag deras kabelsats (6mm2) men dom vill att man klipper in sig på vanliga helsljuset och det vill inte jag när det finns fördraget. Dessutom så vill jag ha knappen (knappoman)...
Annars har du ju fjärrkontrollsatsen från extraljus.com, är ju lite mera lattjo än en vanlig knapp. Kostar 425:- för att få trådlös avstängning av extraljusen.

Men om du redan har extraljus.com's kabelsats så borde du ju kunna använda den men koppla enligt Volvos anvisningar. Du får iofs en kontakt som inte stämmer men borde kunna gå att köpa passande kontaktdon på Volvo eller helt enkelt klippa bort originalkontakten och skarva ihop. I detta fall behöver du förstås Volvos knapp också. :)
Användarvisningsbild
av Loner
flyvert skrev: Se upp när du tar loss klimatanläggningen (se VADIS - hakarna går lätt sönder). Men det finns de som lyckas pilla loss täckbrickan utan att lossa klimaten - skall visst gå ifall man är händig - börja från ciggpluggen (finns säkert någon tråd du kan hitta på detta forum).
Ja du behöver inte alls lossa klimatenför detta jobb.

Bild
Användarvisningsbild
av Cimmen
flyvert skrev:
Sen är det bara att hitta extraljussignaltampen på vänster skärm. Själva reläutgången är "driven låg", dvs jordar reläet vid helljus.
Kontakten mellen skärmen och luftburken sitter långt ner men jag har lyckets sett att den har 2 stift/kabelfärger. vilken kabel ska till vilken på spolen i reläet?

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]