Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milfshake
Yo

Efter en pajjad LMM och främre lamda på R'en tänkte jag det är dags att uppdatera mitt luftintag.

Inge konstigt tyckte jag så jag ringde till BSR och fråga efter deras optiflow (filter med avskärmning) och fick svaret att det ska vara problemfritt och värt stålarna.
Uppföljningsvis ringde jag till den lokala volvo handlarn och fråga vad dem hade att erbjuda (endast orginal), och hävda därigenom att köper jag BSR optiflow så kommer jag snarligen pajja LMM igen.

Har därefter kollat minst ett dussin forum och artiklar som är både för och emot.
Min sammanfattning är att jag generellt bör undvika inoljade filter, detta är okunskap enligt bsr. Sen finns det dem som hävdar att avskärmingar med standard inlopp alstrar mer värme -> kass effekt & trasig lmm. K&N filter ska tydligen vara bra, till gamla 855 med turbo, men jag har en R och större turbo än så. Samtidigt verkar BSR filtret till avskärmningen väldigt magert.. (enl deras bild iaf) Kanske kan köpa bara avskärmningen och ett större filter?

What say you? Någon som testat BSR optiflow? Någon med en K24a(lr större) som har bättre lösningsförslag?
milfshake skrev:Yo

Efter en pajjad LMM och främre lamda på R'en tänkte jag det är dags att uppdatera mitt luftintag.

Inge konstigt tyckte jag så jag ringde till BSR och fråga efter deras optiflow (filter med avskärmning) och fick svaret att det ska vara problemfritt och värt stålarna.
Uppföljningsvis ringde jag till den lokala volvo handlarn och fråga vad dem hade att erbjuda (endast orginal), och hävda därigenom att köper jag BSR optiflow så kommer jag snarligen pajja LMM igen.

Har därefter kollat minst ett dussin forum och artiklar som är både för och emot.
Min sammanfattning är att jag generellt bör undvika inoljade filter, detta är okunskap enligt bsr. Sen finns det dem som hävdar att avskärmingar med standard inlopp alstrar mer värme -> kass effekt & trasig lmm. K&N filter ska tydligen vara bra, till gamla 855 med turbo, men jag har en R och större turbo än så. Samtidigt verkar BSR filtret till avskärmningen väldigt magert.. (enl deras bild iaf) Kanske kan köpa bara avskärmningen och ett större filter?

What say you? Någon som testat BSR optiflow? Någon med en K24a(lr större) som har bättre lösningsförslag?
I say this.
Ska du ha öppet filter så byt ut det varje ggn istället för att rengöra o olja in. Då är det mindre risk att du pajjar LMM.
Personligen skulle jag köra med insatsfilter.
Optimerar du inte bilen så märker du inte av nått med öppet filter, ja förutom ljudet då.
Om ett öppet filter ska ge det där extra så skall din bil vara mappad på en sådär 350hk. Det är då dubehöver mer luft eftersom turbon är utbytt mot större och kräver mer luftmassa. BMC skall ha ett sportluftfilter som en behöver oljas in om du nu är ute efter ljudet. Rent effektmässigt räcker ett pappfilter.
Jag glömde nämna att bilen är mappad, och har uppskattningsvis en bit över 350hk.

Slutsatsen blev ett specialbyggt CAI från IPD(ursprungligen från en random snubbe på swedespeed.com), ansluts till orginalburken där jag kommer sätta ett K&N filter.

För den nyfikne kommer det se ut såhär:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ir-Intakes

Funkar det bra sätter jag dit ett luftintag till längre fram.
Blev en eftermarknads reglerventil i samma veva också :D
Användarvisningsbild
av gooose
instämmer med greeeken
Ett öppet filter är inte problemet utan problemet ligger i okunskap vid rengörning och oljan skadar LMM

BSR har oxo rätt men volvohandeln ser alla som fått LMM förstörd av olja och avråder
Så gör som greeeken så blir det öppna filtret rätt för dig

//Gooose
kollar vi på BSR optiflow så har medföljande filter väldigt liten insugningsarea, mitt orginal är 3ggr större.
verkar himla märkligt då att de ska ge bättre prestanda när volymen luft blir mindre, möjligen ger avskärmningen kallare luft, men flödet kan inte vara lika bra i min värld
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]