Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det er vel 5 år reklamasjonsrett og ikke garanti på nye biler? Om noe går galt så vil nok forhandler krangle så mye de kan på det for å slippe å fikse det, er jo plenty med historier der ute rundt dette.
Opel har f.eks visstnok ikke "garanti" på bremser og hjuloppheng, andre merker har sikkert andre unntak.

Minbilpartner har tilsynelatende et bra rykte på seg, og må du ha garantirep så tror jeg du leverer bilen til nærmeste merkeverksted og så fakturerer de minbilpartner for jobben etterpå.

Men det skal være en del penger å spare på dette før jeg går for det, samtidig så er det jo åpenbart at svenske forhandlere er villige til å senke prisen enormt mye mer enn de norske, og siden minbilpartner og andre importfirmaer kjøper endel biler, så bør det jo være mulig å få prutet ned prisen mye også.
Eivind68 skrev:Det er vel 5 år reklamasjonsrett og ikke garanti på nye biler? Om noe går galt så vil nok forhandler krangle så mye de kan på det for å slippe å fikse det, er jo plenty med historier der ute rundt dette.
Opel har f.eks visstnok ikke "garanti" på bremser og hjuloppheng, andre merker har sikkert andre unntak.

Minbilpartner har tilsynelatende et bra rykte på seg, og må du ha garantirep så tror jeg du leverer bilen til nærmeste merkeverksted og så fakturerer de minbilpartner for jobben etterpå.

Men det skal være en del penger å spare på dette før jeg går for det, samtidig så er det jo åpenbart at svenske forhandlere er villige til å senke prisen enormt mye mer enn de norske, og siden minbilpartner og andre importfirmaer kjøper endel biler, så bør det jo være mulig å få prutet ned prisen mye også.
Det står ihvertfall 5 års nybilgaranti i kontrakten min, og ikke noe om reklamasjon., men kanskje Raymond kan utdype det litt hvis han jobber hos forhandler? Hva som gjelder, og evt. unntak. Hadde vært interressant å vite.
EddyBaggio skrev:Hej!
Jag har aldrig köpt helt ny bil förr och undrar därför lite vad man kan tycka är rimligt att få i rabatt jämfört med listpris. Vad är era erfarenheter som köpt V40?

:D
Går du rakt in från gatan får du ca 5-6 % på en offert. Men ligger du i kan du klämma på 8-11 %. Lås inte fast dig på bilens pris utan kolla också på allt runt omkring din bil (kan du få vinterdäck, full tank, bättre inbytespris, något tillbehör, bättre ränta på billån osv).
Själv fick jag 9 % rabatt på min V40 (+ full tank), men det var först efter många turer och efter att jag "spelat ut" återförsäljare mot varandra (vilket är lite fult och inte populärt för de som inte fick affären, men det är konsumentens marknad och inget personligt mot någon säljare...).
tedsvensson skrev:
EddyBaggio skrev:Hej!
Jag har aldrig köpt helt ny bil förr och undrar därför lite vad man kan tycka är rimligt att få i rabatt jämfört med listpris. Vad är era erfarenheter som köpt V40?

:D
Går du rakt in från gatan får du ca 5-6 % på en offert. Men ligger du i kan du klämma på 8-11 %. Lås inte fast dig på bilens pris utan kolla också på allt runt omkring din bil (kan du få vinterdäck, full tank, bättre inbytespris, något tillbehör, bättre ränta på billån osv).
Själv fick jag 9 % rabatt på min V40 (+ full tank), men det var först efter många turer och efter att jag "spelat ut" återförsäljare mot varandra (vilket är lite fult och inte populärt för de som inte fick affären, men det är konsumentens marknad och inget personligt mot någon säljare...).
Jag fick min första offert nu; 295' för en V40 T4 Momentum, Intropaket, Bagagerumspaket, HP 7' samt 18''. 6,5% på listpris.
JoSo skrev:
Eivind68 skrev:Det er vel 5 år reklamasjonsrett og ikke garanti på nye biler? Om noe går galt så vil nok forhandler krangle så mye de kan på det for å slippe å fikse det, er jo plenty med historier der ute rundt dette.

Det står ihvertfall 5 års nybilgaranti i kontrakten min, og ikke noe om reklamasjon., men kanskje Raymond kan utdype det litt hvis han jobber hos forhandler? Hva som gjelder, og evt. unntak. Hadde vært interressant å vite.
Jobber som tekniker, og jobber med garantispørsmål stort sett hver eneste dag. 5 års garanti er det beste som har skjedd både for kundene, og for oss som forhandler. VI gjør ALLTID alt vi kan for at en defekt på en bil skal gå som en garanti eller reklamasjonssak. Da får vi en fornøyd kunde, mens vi får dekket våre utgifter fra Volvo Norge. Volvo Norge (VPN) har forøvrig også alltid vært flinke til å strekke seg langt for å få fornøyde kunder, også etter at 3 års garantitiden var utløp. Men dere skulle bare visst hvor mye vi tar på vår egen kappe som vi ikke klarer å få dekket fra VPN (eller kunden), men som vi tar for å få fornøyde kunder allikevel. Spesielt på feilsøk. Og spesielt i slike tilfeller er det undervurdert hvor verdifullt det er å ha et godt kundeforhold. Kommer du med en bil som du har kjøpt av et eller annet importfirma, du tar alle servicer i Sverige og kommer kun innom for å få bremseskiver og opphengskuler på en garanti som har utløpt for lengst, da kan det nok hende du må betale selv. Men har du kjøpt bilen ny hos oss, du følger opp servicer hos oss osv. da strekker vi oss langt.

Er nok litt ulike firmapolicyer ute og går vil jeg tro, noen gjør alt for å tyne ut mest mulig kroner av verkstedkundene, og får en stor andel misfornøyde kunder=kunder faller fra, kommer ikke tilbake for kjøp av neste bil. God fortjeneste på verksted, men dårligere på salgssiden. Andre har et verksted som gjør mye goodwill jobber, dårlig fortjeneste på verkstedsiden men får da en stor veletablert kundemasse og bra omsetning på bilsalgssiden.

Ang. 5 års garanti så skal det gjelde det aller meste (og ja det heter garanti), men bremseklosser/skiver, dekk og lignende rene slitedeler kan jeg aldri tenke meg blir dekket. Men ta det med en klype salt, ble nyskjerrig nå så skal ta å sjekke reglene sikkert! Xenonpærer er faktisk dekket (mener jeg 99% sikkert).
Raymond: Takk for utfyllende svar, og det er dette jeg håper på ved å handle hos originalforhandler. Naboen har kjøpt flere biler der, og er veldig fornøyd ihvertfall. Det med slitedeler og dekk er vel en selvfølge, er det ikke ( kanskje ikke for alle), med mindre delen varer kortere enn det som ansees å være normalt. Forstilling på Audi er vel ett godt eksempel, og jeg snakker av erfaring der.
Fikk telefon fra forhandleren i dag, og kan hente bilen i morgen (D) . Min første Volvo, så jeg er litt spent, men prøveturen ga ihvertfall mersmak.
JoSo skrev:Raymond: Takk for utfyllende svar, og det er dette jeg håper på ved å handle hos originalforhandler. Naboen har kjøpt flere biler der, og er veldig fornøyd ihvertfall. Det med slitedeler og dekk er vel en selvfølge, er det ikke ( kanskje ikke for alle), med mindre delen varer kortere enn det som ansees å være normalt. Forstilling på Audi er vel ett godt eksempel, og jeg snakker av erfaring der.
Fikk telefon fra forhandleren i dag, og kan hente bilen i morgen (D) . Min første Volvo, så jeg er litt spent, men prøveturen ga ihvertfall mersmak.

Bare hyggelig, og gratulerer med flott bil! V40 R-design, bra valg! Knallfin og kjøre (også med D2) og råtøff. Mye fine detaljer, det svarte innertaket kler bilen godt!
Ja, jeg vet ikke jeg, men leser man forskjellige bilforumer så ser man jo mye rart. F.eks tapte jo Honda en sak i retten nettopp, rundt rust på bakluka, som de hadde nektet å rette i flere år og som NAF måtte dra dem for retten for å få ordnet.

Denne garantien er jo også noe som fabrikkene gir, så det er vel opp til dem å gjøre unntak.

Står endel om Forbrukerrådets inntrykk her: http://www.dinside.no/880681/uakseptabe ... bilgaranti

Men uansett, kjøper du via dinbilpartner så får du jo lokale skilter og er ikke involvert i importen i det hele tatt, så kan ikke skjønne at man skal kunne tape på det når man selger den i framtiden såframt man har samme utstyr som en norsk bil, og det har man vel på en Volvo?

Jeg kjøper kun via ett import firma om det er mye kroner å spare, og hadde jeg vært sikker på at jeg ville få bilen via en hyggelig norsk forhandler som tok var på både meg og bilen, så ville jeg gjort det.

Men det vet man ikke før man har kjøpt bilen....
Vet ikke hvordan dinbilpartner.no spekker bilene, eller hvor de kommer fra, men "alle" Volvoer vi ser som kommer fra Tyskland, Belgia, Nederland ol. har hverken dieselvarmer eller varmeseter. Og skjelden det har fått byttet språk til Norsk /Svensk.

Ang. garantisaker så er problemet ikke bare hva verkstedet mener, til syvende og sist er det importøren som bestemmer. Har fått inntrykk av at VPN er VESENTLIG flinkere til å dekke ting utenfor garantitiden en mange andre importører.

Og man kan jo mene hvor mye man vil at en sk. "gråimportert bil" har samme utstyr og evt. samme garantirettigheter som en kjøpt av Volvoforhandler, men det er til de grader kjøpers marked om dagen. Hadde jeg stått ovenfor valget mellom å kjøpe en gråimportert og en ofisiell med likverdig utstyr og pris hadde ikke jeg vært i tvil om hvem jeg skulle valgt hvertfall. Samme gjelder forøvrig kjøp av bruktbil fra forhandler kontra privat. Er (og skal være) stor prisforskjell der også.
Din bilpartner.no er bare et fordyrende mellomlegg, du kan kjøpe bilen selv hos for eksempel volvo i karlstad, var der og sjekket priser. Dårligere pris på bilen får du ihvertfall hvis du selger den eller bytter inn før den er 5 år. Etter 3 år er importbilen garantiløs, en norsk har 2 år igjen. Jeg har en xc 70 2013 og en v50 2006. På v50 røk dynamoen etter 4 år og 10mnd, ble byttet gratis på reklamasjonsretten, bakluken ble lakkert om etter 4år. Prøv å få til det på en import bil! Du kan tegne forsikring på import bilen som dekker en del "greier". Har ikke så mye greie på det, men din bilpartner hevder det gir langt på vei det samme som en garanti. Etter 5 år spiller det egentlig ingen rolle om bilen er grå import, men som kjøper ville jeg jo selvfølgelig presse prisen det jeg kan.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]