Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Komforten är utmärkt, de e den i tyskarna också samt prisskillnaden inte är speciellt stor, ine tillräckligt iallafall. Tror volvo skulle sålt väldigt mycket mer om de haft priser i skoda klass å slutat försöka konkurrera med de stora premiumtyskarna.
av perhall
Jag tycker inte heller de ska försöka ge sig på premiumtyskarna, det kommer de ju inte att lyckas med (Saab hade som bekant samma problem), följden av det är ju att de måste ner på skoda-nivå prismässigt för att kunna sälja ibland...

Även Merca är ju en bil som blivit mycket billigare jämfört med andra märken. TYp Citroen C5 minsta dieseln 255 000, E200CDI med sportpaket 309000, kan tänka mig att mercan var 70% dyrare än Citroën för 15 år sen.../PH
av mattish
perhall skrev:246 900 kostar en ny V70 D2 Nordic edition (227 900 med T4-motorn), det är väl inte direkt dyrt?/PH
Nej det är verkligen inte mkt, men det är fortfarande så att min D2 PS momentum med vinge, sportratt, drag, timer och vinterhjul hade ett listpris på 370kkr. Då är den inte prisvärd längre!!
250000 är en helt annan summa trots att det förmodligen tillkommer ca 30-40kkr innan den är klar..
av dissonans
Listpris i all ära, men det betalar väl ingen? Intressantare att jämföra nettopriser. De T4 Nordic Edition som Bilia Malmö bjöd ut förra helgen (metallic, high perf samt 9900 i värdecheck) listade över 300, men kostade 239900. Så jag håller med: sjukt prisvärda.
En D2 för över 300 000 hade jag aldrig gått och köpt, de är istället (i mina ögon) långt ifrån prisvärda.
av Gourmand
Det där urfåniga begreppet "premium" är ju egentligen bara en form av lyckad marknadsföring och säger knappast någonting om en bils kvalitet vare sig i form av upplevelse eller riktig långsiktig kvalitet. Vad gäller komfort finns det ingen av tyskarna som slår V70 - endast Citroen C5 med den riktiga HP-fjädringen gäller då. Och listpris är just inget annat en listpris. Att kunna köpa en ny V70 D2 Nordic Edition för runt 245 000 kronor får nog anses vara ett av de vettigaste nybilsköp man kan göra i den bilkategorin, om nu några nybilsköp är att betrakta som vettiga.
av dst02
För 245 000,- med viss utrustning så är det riktigt bra pris men ett "listpris" på 370 000,- kan nog vem som helst hålla med om att det är helt uppåt väggarna för mycket.

Visst är premium till viss del ett bra marknadsföringsord/begrepp men visst finns det premium och ickepremium, framför allt i kvalitetskänsla om man nu har ett intresse och känsla för material osv.
Visst finns det dom som inte fattar skillnad mellan premium å icke premium, som tycker deras plastiga koreanare inte är någon skillnad alls mot en BMW.
De handlar nog inte bara om premium i känslan heller utan mycket i prestige i själva märket också, även det något som duktiga marknadsförare lyckats baka in i sina varumärken.
av dst02
perhall skrev:Tycker det är lite konstigt att avfärda den undersökning jag refererar till.
Det är tyska Dekra som har gjort den. Under två år har data samlats in från 15 miljoner bilbesiktningar. Data har rensats för faktorer som att bilen har misskötts. Minst 1 000 observationer per bil om den ska kunna vara med.
För bilar i "Oberklasse" som har gått under 10 000 mil kom Merca E-klass först. För bilar över 10 000 mil S80/V70 först följt av A6, S-klass, A8 och Phaeton. Totalt för alla segment är S80/V70 trea och enda utländska bil på tioitopplistan.
Förstår inte riktigt vad bytbil erbjuder för data som är bättre...?
PH

Ja hur va de nu Perhall? http://www.svd.se/naringsliv/motor/audi ... or=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]
Användarvisningsbild
av joel80
dst02 skrev:
Spoiler »
Ja hur va de nu Perhall? http://www.svd.se/naringsliv/motor/audi ... or=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]
I den artikeln står det också "För ett par dagar sedan visade också Länförsäkringar vilka bilar av de mest populära modellerna som är dyrast att reparera. Där hamnade Audi A6 och A4 på en föga hedrande topplacering."
av perhall
dst02 skrev:
perhall skrev:Tycker det är lite konstigt att avfärda den undersökning jag refererar till.
Det är tyska Dekra som har gjort den. Under två år har data samlats in från 15 miljoner bilbesiktningar. Data har rensats för faktorer som att bilen har misskötts. Minst 1 000 observationer per bil om den ska kunna vara med.
För bilar i "Oberklasse" som har gått under 10 000 mil kom Merca E-klass först. För bilar över 10 000 mil S80/V70 först följt av A6, S-klass, A8 och Phaeton. Totalt för alla segment är S80/V70 trea och enda utländska bil på tioitopplistan.
Förstår inte riktigt vad bytbil erbjuder för data som är bättre...?
PH

Se tråden om 2014... Volvo bäst i sin klass, 3:a totalt... A4 87,5 % felfria, S80/V70 86,3%.../PH
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]